Eiendomsmeglerbransjen er stadig eksponert for digitaliseringsbølgen. Digitalisering av tjenester som gjør bolighandelen tryggere er bra, men noen av de nye tjenestene som nå tilbys oppleves på mange måter som et kompetansemessig fall mot bunnen. Av: Kurt F. Buck, styreleder Norges Eiendomsmeglerforbund (Innlegget er også publisert i Finansavisen 17. september) Hvor lite kan du gjøre og fremdeles kalle det eiendomsmegling, eller hvor mye kan du…
Digitalisering av eiendomsmegling er bra, men ikke når rådene blir borte
- Av: superadmin
- 31. august 2016
- Forbruker

KOMMENTAR: -Jeg er skeptisk til selge selv-tjenester, for de vil ikke gi kundene sine skikkelig rådgivning. En rådgivning boligkjøpere og boligselgere absolutt trenger, skriver NEFs forbrukerådgiver.
Av Carsten Pihl, Norges Eiendomsmeglerforbunds forbrukerrådgiver for bolighandelen
Denne kommentaren stod først i E24
Når man skal selge en bolig i dag, har Stortinget laget et sikkerhetsnett for forbrukerne i eiendomsmeglingsloven.
Denne loven er ikke laget for eiendomsmeglerne, men for forbrukerne.
Lovens sikkerhetsnett innebærer blant annet at både selgere og kjøpere skal få råd fra eiendomsmegleren i handelsprosessen, det er regler om budgivning, når bud kan aksepteres, og ikke minst om hvilke opplysninger som potensielle kjøpere skal få av eiendomsmeglere.
Det går fint an å tenkte seg en god digitalisert eiendomsmegler innenfor eiendomsmeglingsloven – som altså tilbyr kundene god rådgivning via nett og telefon og hele det sikkerhetsnettet som eiendomsmeglingsloven gir. Slik nettmegling er stort, blant annet i England, men det tilbys ikke i Norge i dag.
Les mer: Eiendomsmegleren er sikkerhetsnettet i bolighandelen
Selge-selv-tjenester uten skikkelige råd
Det vi ser komme i Norge i dag, er selge-selv-tjenester som ikke trenger å bruke disse sikkerhetsnettene. Men så bygger noen av tjenestene inn delvise sikkerhetsnett for forbrukerne, men ikke fullt ut. De gir et skinn av at du får alt du trenger, men gir deg i virkeligheten bare bittelitt.
Det selge-selv-tjenestene ikke gir, er ordentlige råd i salgsprosessen. Og det er dumt. For ikke to boligsalg er like, ikke to selgere er like og heller ikke to kjøpere er like. Det vil alltid være ulike råd som må gis til de ulike partene i en prosess.
Svenske Anna Fellander er digitalisieringsguru hos Swedbank. Hun var på den store digitaliseringskonferansen i Oslo i vinter. Der pekte hun på et meget viktig poeng:
«Alt som kan digitaliseres vil digitaliseres, og det som ikke kan digitaliseres vil stige i verdi.»
Rådgivning til selgere og kjøpere i en boligsalgsprosess er preget av skjønn og forståelse av situasjonen. Dette klarer ikke datamaskiner å håndtere.
I en selge selv-tjeneste vil selgeren og kjøpere stå alene. Det er dumt, for jeg mener de har mye igjen for å få profesjonell hjelp og rådgivning.
Les også NEFs styreleder Kurt Buck om temaet: Vår egen verste fiende?
Forbrukerne trenger rådgivning
Gjennom over et år i tjenesten som forbrukerrådgiver for bolighandelen og med nesten 900 rådgivningssamtaler med norske forbrukere, har jeg sett at norske boligselgere og boligkjøpere trenger råd.
Det kan være knyttet til:
- forbehold i budrunden, og hvordan man skal håndtere disse
- sjekk av finansiering, og hva forbehold om finansiering betyr for andre budgivere
- hvilket løsøre som skal følge med en bolig som selges
- hvordan budrunden skal gjennomføres, og hva betydningen til en akseptfrist er
- hvordan man skal tolke byggeplaner på nabotomten, og hva som skal opplyses
- hvor godt skal det være vasket ved overtagelse
- kan man holde tilbake penger ved overtagelse, hvis det er mangler ved boligen
Selge selv-tjenester overlater til selgeren og kjøperen å avgjøre dette, det gir utrygghet i prosessen, og kan i verste fall gi tap for både selger og kjøper. Har man eiendomsmegler skal man kunne forvente å få disse rådene.
Når nye tjenester som Propr får kritikk, er det altså ikke fordi de lager automatiserte tjenester. Nei, det er fordi de ikke ønsker å gi forbrukerne skikkelige råd. Automatiseringen er her altså ikke til fordel for forbrukeren, bare til fordel for de som eier tjenesten.
Les også Forbrukerombud Gry Nergaard: -Konsekvensene dersom noe skulle gå galt i salgsprosessen kan være store for begge parter
Les mer om digitalisering av boligsalg: Boligsalg i fremtiden – fra forutberegnlighet til valgfrihet
Relaterte Artikler
-
Å selge selv er ikke eiendomsmegling
-
Eiendomsmegling over hele verden
Det er store forskjeller i hvordan boliger omsettes rundt om i verden. Den amerikanske eiendomsmeglerforbundet (NAR - National association of realtors) har fått sine internasjonale samarbeidsorganisasjoner til å bidra med å lage en oversikt over hvordan boliger blir omsatt og hvordan reglementet rundt eiendomsmegling er rundt om i verden. Oversikten viser store forskjeller både i hvordan selve salgsprosessen er, men også hvilken rolle eiendomsmegleren har.…
-
Hvem blir Gullmeglere 2017?
Gullmeglerjuryen hadde i dag sitt første møte for å avgjøre hvem som vinner priser i år. Det har kommet inn mange forslag i de forskjellige klassene som i år er; beste markedsføring av bolig, årets innovasjon innen eiendomsmegling, årets megleroppdrag og årets kollega. Vinnerne blir kåret under bankettmiddagen på NEFs Vårkonferanse i Trondheim 11. mai. Har du ennå ikke ikke sikret deg plass der…
-
Nina blir fagsjef i NEF
Nina Fodstad Skumsrud blir ny fagsjef i juridisk avdeling i Norges Eiendomsmeglerforbund. Nina har jobbet som advokat i juridisk avdeling i NEF siden 2013, og tar steget opp som fagsjef når Margrethe Røse Solli går over i en annen stilling i Aktiv eiendomsmegling AS. - Vi er veldig glade for at Nina har valgt å takke ja til jobben som fagsjef hos oss. Hennes…
-
NEF-landsmøtet blir digitalt
Kjære medlemmer Jeg vet jeg har lovet dere et tradisjonelt landsmøte med skikkelig bankett, men jeg må beklageligvis meddele at det ikke er gjennomførbart under de rådende omstendigheter. NEF tar covid 19-situasjonen på ytterste alvor, og ønsker ikke å utsette delegater, samarbeidspartnere og øvrige deltakere for unødvendig risiko. Vi har også et ansvar ovenfor for våre kunder og foretakene, og ønsker ikke å påføre…
-
Tinglysingen blir enklere
Ambita har lansert en ny løsning som tilrettelegger for en enklere tinglysingsprosess mellom banker og meglerhus. I tett samarbeid med SpareBank 1, EiendomsMegler 1 og EVRY har Ambita levert en løsning som muliggjør tinglysing på sekunder. Ambita har en sentral rolle som systemutvikler og tjenesteleverandør i tinglysingsprosessen mellom bank, megler og offentlig forvaltning. - Norge er tidlig ute med digitale løsninger for eiendomshandel, og…
Søk i ordbok
Mest populære søk
NEF på kartet

Kontakt oss
Norges Eiendomsmeglerforbund
Apotekergata 10
0180 Oslo
Telefon: 22 54 20 80
E-post: firmapost@nef.no
Ansatte: Se ansatte i NEF
Pressekontakter: Se oversikt
Innhold: Slik kjøper du bolig
Innhold: Slik selger du bolig
Siste innlegg
- Normal boligprisutvikling i september
- Ny bunn-notering for sekundærboliger rammer leiemarkedet
- Nye analyser: Markant fall i antall førstegangskjøperne og flere må kjøpe sammen
- Svak boligprisutvikling i juli
- Mekling i nybyggprosjekter – et uforløst potensial
- Viktige råd til boligkjøpere høsten 2022
- Småhusplanen: Reguleringsplan for småhus-områder i Oslo ytre by
- Utsatt plikt til veiopparbeidelse og potensielle refusjonskrav – meglers ansvar for opplysninger
- Ny turvei over fritidseiendom ikke en mangel
- Næringsmegling, god meglerskikk og merverdiavgift
- Tilgjengelighet av eiendomsdata er ikke problemet
Her finner du mer hjelp!
Les mer om disse temaene!
Siste fagartiker for eiendomsmeglere
- Mekling i nybyggprosjekter – et uforløst potensial
- Småhusplanen: Reguleringsplan for småhus-områder i Oslo ytre by
- Utsatt plikt til veiopparbeidelse og potensielle refusjonskrav – meglers ansvar for opplysninger
- Ny turvei over fritidseiendom ikke en mangel
- Næringsmegling, god meglerskikk og merverdiavgift
- Salg av eiendommer i villastrøk
- Hvorfor er det viktig at tinglyst hjemmel og reelt eierforhold stemmer overens?
- Eiendomsskatt på boliger og fritidsboliger
- Har selger opplysningsplikt om at nabo er dømt for seksuelt misbruk av mindreårige?
- Oppsplitting av eiendomshandel – tomtekjøpsavtale og byggekontrakt
NEF i nyhetsbildet
- Kjøper trakk seg - reagerer 15. august 2022
- Finansavisen 15. august 2022
- Rekordfå sekundærboliger i landet- rammer leiemarkedet 15. august 2022
- Norges Eiendomsmeglerforbund 15. august 2022
- Putin vil knytte tettere bånd med Nord - Korea 15. august 2022
- Flere må få hjelp av foreldrene med boliglån 15. august 2022
- Ny bunn-notering for sekundærboliger: – Ganske dramatisk for Oslo, sier NEF-sjefen 15. august 2022
- Rekordlav andel sekundærboliger: – Dramatisk for Oslo 15. august 2022
- Ny bunn-notering for sekundærboliger rammer leiemarkedet 15. august 2022
Pressekontakt
Pressemeldinger
Ledige stillinger
- En feil oppstod, som antagelig betyr at strømmen er nede. Prøv igjen senere.
Viktig når du redigerer profilen:
Her kan du deler av profilen din og legge til informasjon om deg. Du kan også endre passord for innlogging til Min NEF.
Her er noen små kommentarer knyttet til feltene:
Bilde: Last opp for å vises på "Finn eiendomsmegler" på NEFs forbrukersider.
Vises på Finn eiendomsmegler: Kryss av her for at du vises i eiendomsmegleroversikten for bolig/fritidsboliger på NEFs forbrukersider. (Vil være aktuelt for de fleste, men kanskje ikke for de som kun jobber administrativt, med oppgjør eller med næring.
Tittel: Velg en av våre forhåndsutfylte, eller velg "Annet" for å skrive inn egen tittel.
NB: Du skriver inn tittelen i linjen under der det står "Annet". Husk "MNEF" til slutt!
Profilsidelink: Legg inn lenken til din kontakt-/profilside hos din arbeidsgiver. Denne lenken vil vises i "Finn eiendomsmegler" på NEFs forbrukersider, slik at forbrukere kan lese mer om deg.
Andre endringer gjøres av NEF sekretariat. Send oss en epost: firmapost@nef.no