• Fagartikkel
Merker med uadressert reklame nei takk skal respekteres.

Forbrukerombudet om uadressert reklame: «Nei takk»-skiltene skal respekteres

 «Nei takk» betyr «nei takk» – også når det gjelder uadressert reklame, skriver Tonje Hovde Skjelbostad, fagdirektør hos Forbrukerombudet.

NEF får jevnlig henvendelser fra forbrukere som klager på at eiendomsmeglere ikke respekterer «Nei til uadressert reklame» klistrelapper på postkassene. Her klargjør Forbrukerombudets fagdirektør Tonje Hovde Skjelbostad hos Forbrukerombudet.

Det er forbudt å levere uadressert reklame til personer som har gitt beskjed om at de ikke ønsker dette. Et merke på postkassen med «nei takk til uadressert reklame» må respekteres – også av eiendomsmeglere. 

Det er hard kamp om megleroppdragene i hovedstaden om dagen. Men dette er ingen unnskyldning for å bryte markedsføringslovens regler om levering av uadressert reklame. Forbrukerombudet mottar dessverre jevnlig klager på meglerforetak som bryter loven, særlig i Oslo, og minner med dette om reglene for levering av uadressert reklame.

Les også: Forbrukerombudet om selvsalg: Konsekvensene dersom noe skulle gå galt i salgsprosessen kan være store for begge parter 

Alt materiell er reklame

Alt materiell som gjelder en næringsdrivende og den tilhørende næringsvirksomheten er som hovedregel reklame, og kan kun leveres til personer som ikke har merket postkassen sin mot uadressert reklame.

Det man likevel kan levere er alminnelig informasjon, typisk «Nytt fra stat og kommune» eller lokal informasjon om 17. mai-program.

Dersom formålet med utsendelsen er å påvirke til kjøp av tjenester eller eiendommer til salgs er det reklame. Flyers med «Velkommen på visning» til hus i nærheten og «Prisrekord! 2-roms i Nydalen solgt for 3 950 000» sammen med tilbud om en gratis verdivurdering er selvsagt reklame, ikke alminnelig informasjon.

Sender eiendomsmeglere ut noe til et større antall forbrukere hvor formålet ikke er å påvirke til kjøp? Ikke som vi kommer på.

Tonje Hovde Skjelbostad
REKLAME ELLER IKKE: Sender eiendomsmeglere ut noe til et større antall forbrukere hvor formålet ikke er å påvirke til kjøp? Ikke som vi kommer på, skriver fagdirektør Tonje Hovde Skjelbostad i Forbrukerombudet. (FOTO: CF-Wesenberg)

Ansvarlig for distributører

Så lenge en reklame ikke er rettet direkte til forbrukeren vil den være uadressert. Kreative løsninger som «Til alle beboere i Pilestredet park» eller å påføre navn for hånd mens en står ved postkassen gjør ikke reklamen «adressert», og et «nei takk» må respekteres. Det er uansett ikke fritt frem å sende adressert reklame direkte til forbrukeren. Da må man først sjekke at personen ikke har reservert seg mot adressert reklame i Reservasjonsregisteret.

Les også: Eiendomsmegleren er sikkerhetsnettet i bolighandelen

Som eiendomsmeglere er du ansvarlige for hva din distributører foretar seg, og må sørge for at distributørene har rutiner for å overholde loven. Husk at det er lovlig å levere reklame til de som ønsker det. Men hos forbrukere som har tatt et bevisst valg om å frabe seg reklame, faller uønsket reklame som regel i dårlig jord – det er våre klagere tydelige på.

Innlegget finnes blant annet også på Forbrukerombudets sider.

Del artikkel: