Viktig med gode forberedelser

Bygningssakkyndige melder om at de foreløpig har god kapasitet til å lage tilstandsrapporter, men de oppfordrer samtidig både eiendomsmeglere og boligselgere til å forberede salgsprosessen i god tid.

Dette kommer fram i en undersøkelse gjort blant medlemmene til Norsk Takst.

I undersøkelsen kommer det fram at flertallet at bygningssakkyndige foreløpig har god nok kapasitet til å ta unna økt arbeidsmengde som følge av nye krav til tilstandsrapporter. Samtidig mener seks av ti at det kan bli pressproblemer når mange boliger skal ut i markedet samtidig før sommeren. Dette gjelder spesielt i pressområder med høy boligomsetning.

Det kan forekomme både lokale variasjoner i kapasiteten til bygningssakkyndige, og det kan i tillegg være enkelte bygningssakkyndige som har større pågang. For å unngå forsinkelser i disse tilfellene oppfordrer eiendomsmeglere til å sonderer kapasiteten til andre bygningssakkyndige i området.

Start i god tid

Rådet til både bygningssakkyndige og eiendomsmeglere er derfor å starte forberedelsene i god tid, ikke minst når det gjelder å bestille befaringen som skal ligge til grunn for den bygningssakkyndiges tilstandsrapport. For å lage en realistisk tidslinje frem mot ønsket dato for visning, blir planlegging og godt samarbeid mellom alle involverte viktig. 

Det vil også være viktig at eiendomsmegleren minner oppdragsgiver om å legge til rette slik at bygningssakkyndige får gjort sine undersøkelser.

Et av områdene hvor samhandling mellom bransjeaktørene er viktig, er for partene å sørge for at flyten med grunnlagsdokumentasjon er så bra som mulig. God dialog mellom aktører som Norges Eiendomsmeglerforbund, Huseierne, Forbrukerrådet og takstbransjen tar nå sikte på å styrke rutiner og informasjonsflyt på slike områder. 

Lang holdbarhet

Etter de nye reglene gjelder tilstandsrapporter i hele 12 måneder. Det gjør det tryggere for selger å bestille befaring fra bygningssakkyndige tidlig. På den måten unngår man også å bli rammet av eventuelle pressproblemer før sesongtopper i boligmarkedet. 



Print Friendly, PDF & Email

NEF på kartet

Kontakt oss

Norges Eiendomsmeglerforbund
Apotekergata 10
0180 Oslo

Telefon: 22 54 20 80
E-post: firmapost@nef.no
Ansatte: Se ansatte i NEF
Pressekontakter: Se oversikt

RSS Ledige stillinger

  • En feil oppstod, som antagelig betyr at strømmen er nede. Prøv igjen senere.

Viktig når du redigerer profilen:

Her kan du deler av profilen din og legge til informasjon om deg. Du kan også endre passord for innlogging til Min NEF.

Her er noen små kommentarer knyttet til feltene:

Bilde: Last opp for å vises på "Finn eiendomsmegler" på NEFs forbrukersider.

Vises på Finn eiendomsmegler: Kryss av her for at du vises i eiendomsmegleroversikten for bolig/fritidsboliger på NEFs forbrukersider. (Vil være aktuelt for de fleste, men kanskje ikke for de som kun jobber administrativt, med oppgjør eller med næring.

Tittel: Velg en av våre forhåndsutfylte, eller velg "Annet" for å skrive inn egen tittel.
NB: Du skriver inn tittelen i linjen under der det står "Annet". Husk "MNEF" til slutt!

Profilsidelink: Legg inn lenken til din kontakt-/profilside hos din arbeidsgiver. Denne lenken vil vises i "Finn eiendomsmegler" på NEFs forbrukersider, slik at forbrukere kan lese mer om deg.

Andre endringer gjøres av NEF sekretariat. Send oss en epost: firmapost@nef.no