Både de offentlige høyskolene/universitetene og Handelshøyskolen BI opplever økt antall i søkere til eiendomsmeglerstudiet. Samordna opptak til de fire offentlige høyskolene/universitetene viser at det var 353 personer som søkte for å komme inn på de i alt 175 plassene på eiendomsmeglerstudiet innen søknadsfristen 15. april. Dette er en økning på drøye ti prosent fra søkerantallet i fjor. Universitetet i Sørøst-Norge opplever en sterk økning…
Proptech: Vil gi eiendomsmeglere flere og mer lønnsomme kunder
- Av: Redaksjonen
- 29. september 2021
- Forsidenytt, Nyheter

Eiendomsmeglerbransjen er preget av stor konkurranse mellom ulike lokale meglere i samme markedsområde. Med Treffer kan du nå ut til de mest lønnsomme kundene med mindre konkurranse.
Av: Sofie Sjøvoll, Treffer – artikkelen ble først publisert i Eiendomsmegleren nr. 4 2021.
I 2016 lanserte Treffer løsningen LeadsConnect. Bakgrunnen for lanseringen var et ønske hos eiendomsmeglere om å få større markedsandeler og lønnsomme kunder. I en bransje med høy konkurranse er det hard kamp om de beste oppdragene. Anbudstjenester på nett gjør denne konkurransen enda mer synlig, ettersom en mange meglere kommer i dialog med de samme kundene. Ofte gjør dette at meglere bruker mer tid, og at kundene blir mindre lønnsomme fordi man konkurrerer på pris.
Treffer jobber med markedsføring for eiendomsmeglere og utbyggere over hele landet, og har utviklet en tjeneste som har fokus på å skaffe eksklusive og lønnsomme kundehenvendelser.
– For meglere som bruker anbudstjenester går mye tid og ressurser på mindre lønnsomme kunder, ettersom kundene er i dialog med mange konkurrenter. Vi mener at meglerne bør fokusere mer på smart markedsføring for å få unike kundehenvendelser som kun går til deres kontor eller til megleren personlig. Dette gir de mest lønnsomme kundene, sier Hans-Christian Hymer, CTO i Treffer.
Med Treffers løsning markedsfører du meglerkontorets egen merkevare og profil, og fremhever hva som er unikt med akkurat dette kontoret, eller en spesifikk megler. Ved å utvikle metoder for å nå kjøpeklare og psykografiske målgrupper ut fra deres motivasjon bak hvorfor de velger en eiendomsmegler, blir markedsføringen svært målrettet.
-Folk er forskjellige, og har forskjellige grunner til hvorfor de velger en eiendomsmegler. Med vår løsning tar vi kundene gjennom et løp fra betalt annonsering til kontakt på en skreddersydd landingsside. Det som gjør løsningen effektiv er at vi treffer kjøpeklare målgrupper, som med størst sannsynlighet vil gi lønnsomhet for deg, med riktig budskap til riktig tid. Vi har delt den norske befolkningen inn i ulike segmenter ut fra hva som er viktig for disse personene, som gjør at vi kan skreddersy annonser ut fra brukerens motivasjon, og ikke kun adferd, fortsetter Hymer.
Tusenvis av kundehenvendelser
Treffer markedsfører meglerkontorer i hele Norge, og skaffer allerede tusenvis av kundehenvendelser fra personer som ønsker å selge boligen sin. Nøkkelen til å skape mye oppmerksomhet rundt et enkelt meglerkontor er å bruke data smart for å treffe de riktige kundene. Resultatene kan måles direkte i et eget dashboard som meglerkontoret har tilgang til.
– Vi gjør mye forarbeid før lansering av markedsføring, med kartlegging av markedet, hva som vil være de beste kundene for meglerkontoret, og hva som er viktig for disse kundene. Selve annonseringen og landingssider er kun en del av prosessen.
Når ut til målgruppene der de er
For å nå ut til flest mulig personer mener Treffer det også er viktig å kartlegge den digitale adferden til kundene. Ettersom lokale meglerkontorer har et begrenset markedsområde er det nødvendig at de blir synlige på flere flater. I sosiale medier er det både mange kunder og høy konkurranse, og det er også mange som kan være vanskelige å nå gjennom disse plattformene. Derfor er løsningen til Treffer kanaluavhengig. Dette innebærer at meglerkontorene kan bli synlige på sosiale medier, i søkemotorer, gjennom annonsering på ulike nettaviser, i bedrifter og organisasjoners nyhetsbrev med mer, noe som igjen gir større eksponering i markedet.
-Det er viktig å gjøre kundeopplevelsen bedre både for boligselgere og for meglerne. Ved å synliggjøre hva som er unikt med det spesifikke meglerkontoret får meglerne mer kvalifiserte henvendelser, kundene treffer den riktige megleren, og lønnsomheten for begge parter blir høyere. Alt av budskap må være noe som både kunden og meglerkontoret har som sine prioriteringer. Derfor handler det ikke bare om å få flest mulige henvendelser, men kvaliteten og relevansen på disse.
Markedsføring av boliger til salgs
Når oppdragene er kommet må også boligene selges. Her bistår Treffer videre i prosessen sammen med meglerkontoret. Selskapet har utviklet en egen løsning for promotering av bruktboliger og prosjekter, som fungerer mye på samme måte. Målet er å skape interesse rundt objektene og få innkommende og lønnsomme kundehenvendelser.
-Kundene, enten de er privatpersoner eller utbyggere, ønsker å selge boligene. Løsningen LeadsConnect bidrar da til å skaffe kundehenvendelser fra potensielle kjøpere som er interessert i å kjøpe den aktuelle boligen. Det gir megleren et fortrinn å ha enda en kanal på dette i tillegg til de mer tradisjonelle kanalene. Vi er hele tiden under utvikling på dette området, og synergieffektene gjør at meglerne som bruker oss blir veldig synlige lokalt i tillegg til at de får gode salgsresultater.
Fremover vil Treffer fortsette med utvikling av teknologi og nye løsninger mot eiendomsmegler- og utbyggerbransjen. Dette vil sørge for ytterligere treffsikker og relevant markedsføring mot lønnsomme målgrupper, samtidig som det øker kundetilfredsheten. Allerede på nyåret vil det lanseres flere nyheter på markedet.
Relaterte Artikler
-
Flere vil bli eiendomsmeglere
-
Flere nykommere på proptech-kartet
Det er mye innovasjon innen eiendomsmarkedet og det har derfor også kommet flere nye selskaper inn på proptech-kartet til Norges Eiendomsmeglerforbund. NEFs proptech-kart fokuserer i hovedsak på firmaer som tilbyr tjenester innenfor segmentet "bolighandelen". Vi holder derfor selskaper som blant annet jobber med smarthusteknologi og næringseiendom utenfor, men det er ikke alltid lett å sette opp klare skiller, så overlappinger kan forekomme. Flere av…
-
Proptech på agendaen
På proptech-konferansen i regi av Norges Eiendomsmeglerforbund og Forum for Næringsmeglere, fikk tilhørerne nye kunnskaper om hva skjer av teknologisk utvikling på det norske eiendomsmarkedet. Dagen var sammensatt av en rekke foredrag av ledere i selskaper som i det daglige jobber med løsninger for å endre eiendomsmarkedet i Norge til det bedre for både private og profesjonelle aktører. Vi fikk blant annet et innblikk…
-
Servitutter kan gi høy risiko for konflikt – hva bør eiendomsmeglere vite?
Servitutter er særrettigheter i annen manns eiendom, og det skilles mellom personlige, strengt personlige og reelle servitutter. Reelle servitutter kan regulere bruk av vei eller utvikling av en eiendom, og fører ofte til nabokrangler og rettssaker. Tvistetemaet er ofte rekkevidden av negative byggeklausuler og hvem som har rett til å påberope seg servituttstridige forhold. Slike servitutter, som ofte var utformet i en annen tid,…
-
Det norske proptech-kartet 2021
Den oppdaterte utgaven av det norske proptech-kartet ble i dag presentert på et digitalt frokostmøte. Det oppdaterte kartet med lenker til selskapene finner du her. I 2016 publiserte NEF den første utgaven av det norske proptech-kartet. Siden den tid har mye skjedd innenfor eiendom og teknologi. I 2019 gjorde vi store justeringer på kartet da vi så nærmere på alt som hadde skjedd innen…
-
Eiendomsmeglere scorer høyt på Norsk kundebarometer
De fire eiendomsmeglingsforetakene som er med på Norsk kundebarometers undersøkelse for 2020 får gode tilbakemeldinger fra kundene sine. Eie Eiendomsmegling topper listen for eiendomsmeglingsbransjen foran Krogsveen, Aktiv Eiendomsmegling og DNB Eiendom. Undersøkelsen er et forskningsprosjekt ved Handelshøyskolen BI og har blitt gjort siden 2006. Norsk kundebarometer 2020 Eie Eiendomsmegling scoret hele 79,6 poeng (av 100) på tilfredshet blant kundene og er dermed helt oppe…
Min NEF
NEF regelverk
Flere fordeler i NEFs fordelsprogram
- Advokatfirma Arntzen de Besche
- Advokatfirmaet Grette
- SANDS advokatfirma
- Advokatfirma Homble Olsby
- Autogear
- Autozeek elektronisk kjørebok
- Avis Bilutleie
- Bertel O. Steen – Mercedes-Benz / Smart / Peugeot / Citroën / DS / Opel / Kia
- BMW
- Dine Penger
- Eurocard
- Falck Redning
- Hotel Continental
- Jaguar / Land Rover
- Kredinor
- Skattebetalerforeningen
- Smarthotel
- TRYG Forsikring
- Universitetsforlaget
- Verisure
For meglere
- Innmeldingsskjema
- Få ekstra stort utbytte med MNEF Pluss! En fordelaktig tjeneste for deg som allerede er MNEF og ønsker mer ut av medlemskapet
- Tilbud til fullmektiger
- Tilbud til studenter
- Fordeler
- Spar penger ved å bruke NEFs fordelsprogram!
- NEF regelverk
- Vilkår
- Styret og lokalforeningsledere
- Utmerkelser fra NEF
- NEF-HELP stipendet
- Proptech-2020
Mest populære søk
NEF på kartet

Kontakt oss
Norges Eiendomsmeglerforbund
Apotekergata 10
0180 Oslo
Telefon: 22 54 20 80
E-post: firmapost@nef.no
Ansatte: Se ansatte i NEF
Pressekontakter: Se oversikt
Innhold: Slik kjøper du bolig
Innhold: Slik selger du bolig
Siste innlegg
- Normal boligprisutvikling i september
- Samlet bransjen til tidenes landsmøte vårkonferanse!
- Salg av eiendommer i villastrøk
- Hollingen gjenvalgt som styreleder i Norges Eiendomsmeglerforbund
- Hvorfor er det viktig at tinglyst hjemmel og reelt eierforhold stemmer overens?
- Eiendomsskatt på boliger og fritidsboliger
- Reviderte leiekontraktsmaler er lansert
- Uendret styringsrente
- Har selger opplysningsplikt om at nabo er dømt for seksuelt misbruk av mindreårige?
- – Boligprisutvikling som forventet
- Oppsplitting av eiendomshandel – tomtekjøpsavtale og byggekontrakt
Her finner du mer hjelp!
Les mer om disse temaene!
Siste fagartiker for eiendomsmeglere
- Salg av eiendommer i villastrøk
- Hvorfor er det viktig at tinglyst hjemmel og reelt eierforhold stemmer overens?
- Eiendomsskatt på boliger og fritidsboliger
- Har selger opplysningsplikt om at nabo er dømt for seksuelt misbruk av mindreårige?
- Oppsplitting av eiendomshandel – tomtekjøpsavtale og byggekontrakt
- Kjøp og salg av utviklingseiendom fra et sameie
- Endringene i forsikringslovgivningen påvirker eiendomsmeglingsbransjen
- Hvilke forbehold kan selger ta etter endringer i avhendingslova?
- Erverv før seksjonering – anke over tinglysingsvedtak
- Ulike betalings- og oppgjørsmetoder i bustadoppføringsloven
NEF i nyhetsbildet
- Vann Gullmeklar for prosjekt på Moster 21. mai 2022
- Amund (35) var en hårsbredd fra døden 20. mai 2022
- Samlet bransjen til tidenes landsmøte vårkonferanse! 20. mai 2022
- Norges Eiendomsmeglerforbund 20. mai 2022
- Treffer blink med kvinnenettverk 20. mai 2022
- Norges Eiendomsmeglerforbund 19. mai 2022
- Eksperten svarer: Bør man pusse opp boligen før den skal selges? 18. mai 2022
- NRK-P2 Dagsnytt 18.05.2022 09:00 18. mai 2022
- NRK-P1 Reiseradio 18.05.2022 09:00 18. mai 2022
- NRK-P1 Dagsnytt 18.05.2022 09:00 18. mai 2022
Pressekontakt
Pressemeldinger
Ledige stillinger
- En feil oppstod, som antagelig betyr at strømmen er nede. Prøv igjen senere.
Viktig når du redigerer profilen:
Her kan du deler av profilen din og legge til informasjon om deg. Du kan også endre passord for innlogging til Min NEF.
Her er noen små kommentarer knyttet til feltene:
Bilde: Last opp for å vises på "Finn eiendomsmegler" på NEFs forbrukersider.
Vises på Finn eiendomsmegler: Kryss av her for at du vises i eiendomsmegleroversikten for bolig/fritidsboliger på NEFs forbrukersider. (Vil være aktuelt for de fleste, men kanskje ikke for de som kun jobber administrativt, med oppgjør eller med næring.
Tittel: Velg en av våre forhåndsutfylte, eller velg "Annet" for å skrive inn egen tittel.
NB: Du skriver inn tittelen i linjen under der det står "Annet". Husk "MNEF" til slutt!
Profilsidelink: Legg inn lenken til din kontakt-/profilside hos din arbeidsgiver. Denne lenken vil vises i "Finn eiendomsmegler" på NEFs forbrukersider, slik at forbrukere kan lese mer om deg.
Andre endringer gjøres av NEF sekretariat. Send oss en epost: firmapost@nef.no