Forbrukertilsynet: Færre klager

Forbrukertilsynet opplevde i 2018 en klar nedgang i antall klager relatert til boligmarkedet.

Forbrukertilsynet (tidl. Forbrukerombudet) som følger med på markedsføring og avtalevilkår hos alle aktører i boligbransjen og som fører tilsyn med kjøp/leie og oppføring av bolig, fikk i fjor til sammen 253 klager i «sekkeposten» som omfatter klager på eiendomsmeglere, nyoppførte boliger og hytter.

Dette er en nedgang fra 344 klager i 2017.

I den samme perioden gikk også antallet som tipset Forbrukertilsynet innen det samme saksfeltet ned fra 163 til 140.

Statistikken gir ikke en detaljert innsikt i hva det klages over, men Forbrukertilsynet bekrefter at er det noen hovedområder som går igjen.

– Som tidligere år ser vi mange klager på direktemarkedsføring; uadressert reklame, telefonsalg og SMS. Regler som det i utgangspunktet skal være veldig enkelt å forholde seg til, men som forbrukere opplever som påtrengende og unødvendig når det ikke er ønsket, sier Tonje Hovde Skjelbostad som er avdelingsdirektør med ansvar for boligområdet hos Forbrukertilsynet.

Les også: Forbrukertilsynet: Skjerp inn rutiner for uadressert reklame

Tilsynsmyndigheten registrert noe mindre klager og tips på lokkepris i 2018, selv om det kom en del på vårparten i 2018.

Følge opp veileder

I 2019 vil Forbrukertilsynet følge opp den nye veilederen om markedsføring av bolig og ha flere tilsyn på utvalgte tema her. De vil også jobbe særlig med nyboligmarkedet, blant annet bruk av illustrasjoner i markedsføringen.

– I år skal vi også oppdatere veilederen for markedsføring av eiendomsmeglingstjenester. Vi er opptatt av at denne skal være et nyttig arbeidsverktøy for bransjen og være relevant for eiendomsmeglernes arbeidshverdag, og vi oppfordrer NEF sine medlemmer til å ta kontakt om tema de tenker bør belyses, sier Tonje Hovde Skjelbostad videre.

Les også:

NEF om Forbrukertilsynets nye veiledning for markedsføring av boliger 

Ny veiledning for markedsføring av bolig

Har du innspill til Forbrukertilsynet? I tilfelle kan de sendes til tips@forbrukertilsynet.no , merket «eiendomsmeglingstjenester» i emnefelt.

 

 

 

 

Print Friendly, PDF & Email

NEF på kartet

Kontakt oss

Norges Eiendomsmeglerforbund
Apotekergata 10
0180 Oslo

Telefon: 22 54 20 80
E-post: firmapost@nef.no
Ansatte: Se ansatte i NEF
Pressekontakter: Se oversikt

RSS Ledige stillinger

  • En feil oppstod, som antagelig betyr at strømmen er nede. Prøv igjen senere.

Viktig når du redigerer profilen:

Her kan du deler av profilen din og legge til informasjon om deg. Du kan også endre passord for innlogging til Min NEF.

Her er noen små kommentarer knyttet til feltene:

Bilde: Last opp for å vises på "Finn eiendomsmegler" på NEFs forbrukersider.

Vises på Finn eiendomsmegler: Kryss av her for at du vises i eiendomsmegleroversikten for bolig/fritidsboliger på NEFs forbrukersider. (Vil være aktuelt for de fleste, men kanskje ikke for de som kun jobber administrativt, med oppgjør eller med næring.

Tittel: Velg en av våre forhåndsutfylte, eller velg "Annet" for å skrive inn egen tittel.
NB: Du skriver inn tittelen i linjen under der det står "Annet". Husk "MNEF" til slutt!

Profilsidelink: Legg inn lenken til din kontakt-/profilside hos din arbeidsgiver. Denne lenken vil vises i "Finn eiendomsmegler" på NEFs forbrukersider, slik at forbrukere kan lese mer om deg.

Andre endringer gjøres av NEF sekretariat. Send oss en epost: firmapost@nef.no