Orienteringsbrev om markedsføring via SMS, e-post og telefon Forbrukertilsynet har sendt ut et orienteringsbrev til eiendomsmeglingsbransjen for å minne om bestemmelsene i Markedsføringslovens kapittel 3. Det inneholder bestemmelser som begrenser forskjellige former for markedsføring som rettes direkte til forbrukere, blant annet via telefon, SMS og e-post. Les orienteringsbrevet her:Last ned
Forbrukertilsynet: – Skjerp inn rutiner for uadressert reklame
- Av: Svein Strømnes
- 19. mars 2018
- Fagstoff

Forbruketilsynet ber om at bransjen generelt skjerper inn rutinene for distribusjon av uadressert reklame.
Grunnen til denne innskjerpingen er at det blir levert ut uadressert reklame til forbrukere som klart har tilkjennegitt at de ikke ønsker å motta dette. Videre må bransjen sikre at alt reklamemateriell utformes i henhold til mfl. § 3.
Forbrukertilsynet får stadig henvendelser som tyder på at levering av uadressert reklame fremdeles er et problem og finner derfor grunn til på nytt å minne om gjeldende regelverk på dette området.
Markedsføringsloven § 17 inneholder et uttrykkelig forbud mot å levere uadressert reklame til personer som har tilkjennegitt at de ikke ønsker dette.
§ 17. Levering av uadressert reklame
I næringsvirksomhet er det forbudt å levere eller å gi en formidler i oppdrag å levere ut uadressert reklame eller gratis aviser til forbrukere som klart har tilkjennegitt at de motsetter seg dette. En formidler er likevel ikke ansvarlig for leveringen hvis formidleren har fått opplyst, og har grunn til å anta, at det som leveres ut, ikke er reklame eller gratis avis.
Les brevet fra Forbrukertilsynet til bransjen her
Les også denne.
Relaterte Artikler
-
Nytt fra Forbrukertilsynet
-
Forbrukerombudet om uadressert reklame: "Nei takk"-skiltene skal respekteres
«Nei takk» betyr «nei takk» - også når det gjelder uadressert reklame, skriver Tonje Hovde Skjelbostad, fagdirektør hos Forbrukerombudet. NEF får jevnlig henvendelser fra forbrukere som klager på at eiendomsmeglere ikke respekterer "Nei til uadressert reklame" klistrelapper på postkassene. Her klargjør Forbrukerombudets fagdirektør Tonje Hovde Skjelbostad hos Forbrukerombudet. Det er forbudt å levere uadressert reklame til personer som har gitt beskjed om at de…
-
Forbrukertilsynet: Færre klager
Forbrukertilsynet opplevde i 2018 en klar nedgang i antall klager relatert til boligmarkedet. Forbrukertilsynet (tidl. Forbrukerombudet) som følger med på markedsføring og avtalevilkår hos alle aktører i boligbransjen og som fører tilsyn med kjøp/leie og oppføring av bolig, fikk i fjor til sammen 253 klager i «sekkeposten» som omfatter klager på eiendomsmeglere, nyoppførte boliger og hytter. Dette er en nedgang fra 344 klager i…
-
Forbrukertilsynet vil passe på boligsalg i 2018
Bolighandel er viktig for forbrukere, og derfor er det først på listen over saker som Forbrukertilsynet ønsker å jobbe med i 2018. Artikkelen er utdatert. Forbrukertilsynet presenterte på januars siste dag planene for hva de vil arbeide med i 2018. Øverst på listen står trygg bolighandel. -Bolighandel er forbundet med mange følelser, og det fleste av oss har liten erfaring på området. Derfor er…
-
Rutiner ved verdisetting, prisantydning og dokumentasjon
Finanstilsynet har en klar forventning til at eiendomsmeglere har rutiner for og kan fremlegge dokumentasjon som begrunner meglers prisantydning og NEF foreslår at standardiserte rutiner innføres. Eiendomsmeglingsbransjen spiller en viktig rolle for et velfungerende eiendomsmarked, hvor prisfastsettelsen og prisutviklingen styres av tilbud og etterspørsel. Den praksisendringen som i senere tid har skjedd med at megler i større grad fastsetter prisantydningen - uten bruk av…
-
Forbrukertilsynet erstatter Bransjenormen med en veiledning
Forbrukertilsynet varsler at de vil erstatte Bransjenormen for markedsføring av bolig med en ny og modernisert veileder. Dette er et ledd i omdanningen fra Ombud til Tilsyn. På kontaktmøte: NEF og Forbrukertilsynet hadde fredag sitt årlige kontaktmøte. Fra venstre: Fagsjef i NEF Nina F. Skumsrud, avdelingsdirektør Tonje Hovde Skjelbostad, direktør for Forbrukertilsynet Elisabeth Lier Haugseth, leder i NEF - Kurt F. Buck, NEFs direktør…
Min NEF
NEF regelverk
Flere fordeler i NEFs fordelsprogram
- Advokatfirma Arntzen de Besche
- Advokatfirmaet Grette
- Advokatfirmaet Henriksen & Co ANS
- Advokatfirma Homble Olsby
- SANDS advokatfirma
- Autogear
- Autozeek elektronisk kjørebok
- Avis Bilutleie
- Bertel O. Steen – Mercedes-Benz / Smart / Peugeot / Citroën / DS / Opel / Kia
- BMW
- Booknordics.com
- Dine Penger
- Eurocard
- Falck Redning
- Hotel Continental
- Kredinor
- Skattebetalerforeningen
- Smarthotel
- TRYG Forsikring
- Universitetsforlaget
- Verisure
For meglere
- Innmeldingsskjema
- Få ekstra stort utbytte med MNEF Pluss! En fordelaktig tjeneste for deg som allerede er MNEF og ønsker mer ut av medlemskapet
- Tilbud til fullmektiger
- Tilbud til studenter
- Fordeler
- Spar penger ved å bruke NEFs fordelsprogram!
- NEF regelverk
- Vilkår
- Styret og lokalforeningsledere
- Utmerkelser fra NEF
- NEF-HELP stipendet
- Proptech-2020
Mest populære søk
NEF på kartet

Kontakt oss
Norges Eiendomsmeglerforbund
Apotekergata 10
0180 Oslo
Telefon: 22 54 20 80
E-post: firmapost@nef.no
Ansatte: Se ansatte i NEF
Pressekontakter: Se oversikt
Innhold: Slik kjøper du bolig
Innhold: Slik selger du bolig
Siste innlegg
- Normal boligprisutvikling i september
- Svak boligprisutvikling i juli
- Mekling i nybyggprosjekter – et uforløst potensial
- Viktige råd til boligkjøpere høsten 2022
- Småhusplanen: Reguleringsplan for småhus-områder i Oslo ytre by
- Utsatt plikt til veiopparbeidelse og potensielle refusjonskrav – meglers ansvar for opplysninger
- Ny turvei over fritidseiendom ikke en mangel
- Næringsmegling, god meglerskikk og merverdiavgift
- Tilgjengelighet av eiendomsdata er ikke problemet
- Digitale løsninger og treffsikker kommunikasjon i én pakke: – Skal gjøre meglerne bedre
- 7Analytics bygger verdens første økosystem for analyse og risikovurdering av naturfare
Her finner du mer hjelp!
Les mer om disse temaene!
Siste fagartiker for eiendomsmeglere
- Mekling i nybyggprosjekter – et uforløst potensial
- Småhusplanen: Reguleringsplan for småhus-områder i Oslo ytre by
- Utsatt plikt til veiopparbeidelse og potensielle refusjonskrav – meglers ansvar for opplysninger
- Ny turvei over fritidseiendom ikke en mangel
- Næringsmegling, god meglerskikk og merverdiavgift
- Salg av eiendommer i villastrøk
- Hvorfor er det viktig at tinglyst hjemmel og reelt eierforhold stemmer overens?
- Eiendomsskatt på boliger og fritidsboliger
- Har selger opplysningsplikt om at nabo er dømt for seksuelt misbruk av mindreårige?
- Oppsplitting av eiendomshandel – tomtekjøpsavtale og byggekontrakt
NEF i nyhetsbildet
- Markant fall i antall førstegangskjøpere 13. august 2022
- Markant fall i antall førstegangskjøpere 13. august 2022
- Flere bruker «foreldrebanken» for å få kjøpt bolig 13. august 2022
- Flere bruker «foreldrebanken» for å få kjøpt bolig 13. august 2022
Pressekontakt
Pressemeldinger
Ledige stillinger
- En feil oppstod, som antagelig betyr at strømmen er nede. Prøv igjen senere.
Viktig når du redigerer profilen:
Her kan du deler av profilen din og legge til informasjon om deg. Du kan også endre passord for innlogging til Min NEF.
Her er noen små kommentarer knyttet til feltene:
Bilde: Last opp for å vises på "Finn eiendomsmegler" på NEFs forbrukersider.
Vises på Finn eiendomsmegler: Kryss av her for at du vises i eiendomsmegleroversikten for bolig/fritidsboliger på NEFs forbrukersider. (Vil være aktuelt for de fleste, men kanskje ikke for de som kun jobber administrativt, med oppgjør eller med næring.
Tittel: Velg en av våre forhåndsutfylte, eller velg "Annet" for å skrive inn egen tittel.
NB: Du skriver inn tittelen i linjen under der det står "Annet". Husk "MNEF" til slutt!
Profilsidelink: Legg inn lenken til din kontakt-/profilside hos din arbeidsgiver. Denne lenken vil vises i "Finn eiendomsmegler" på NEFs forbrukersider, slik at forbrukere kan lese mer om deg.
Andre endringer gjøres av NEF sekretariat. Send oss en epost: firmapost@nef.no