Tinglysing betyr at et dokument - for eksempel et skjøte eller en panteobligasjon - blir registrert hos Kartverket. Tinglysing betyr at et dokument blir registrert i Kartverket. Gammelt ord som kommer helt fra vikingtiden; man møttes på Tinget en gang i året. Der ble blant annet kjøp og salg av eiendom «lest opp» og dermed respektert av alle. Dagens system med et offentlig register…
Ny løsning gir raskere tinglysing
- Av: Redaksjonen
- 6. april 2017
- Fagstoff, partnerannonse

Partnerannonse
I disse dager lanseres et nytt tinglysingssystem i Norge. Ambita har jobbet tett med Kartverket i mange år for å sikre at Norge er helt i verdenstoppen når det gjelder rask og effektiv tinglysing. I fremtiden kan du tinglyse på sekundet!
Leverandørinformasjon fra Ambita
Hva betyr den nye løsningen for meg som megler?
Elektronisk tinglysing løser mange av de utfordringene en eiendomsmegler har med den tradisjonelle tinglysingsprosessen. Med elektronisk tinglysing kan meglere opprette, signere og tinglyse dokumenter.
I den nye løsningen går hele prosessen betydelig raskere enn før, og dokumentene blir automatisk kvalitetssikret før de tinglyses.
Skjøter kan tinglyses
Det nye systemet muliggjør at også skjøter kan tinglyses elektronisk. Dette er en tjeneste mange har ventet på. For meglere som er opptatt av rask og presis kundebehandling, kan man nå sende inn elektronisk skjøte og elektronisk pantedokument i én samlet innsending.
Kjøpere og selgere kan signere elektronisk, og vitnepåtegning er ikke lenger nødvendig. Dette vil føre til at kundene får oppgjøret enda raskere. Når et dokument er tinglyst mottar man en elektronisk pantattest i PDF-format fra Kartverket.
«Hele prosessen fra signering av kontrakt til at eiendommen offisielt har skiftet eier går nå betydelig raskere. Dette er en gladmelding til alle travle meglere,» uttaler Stig W. Seljeseth, administrerende direktør i Ambita.
Les også: Ny grunnboksutskrift etter 18. april 2017
Tinglysing på sekundet
Den nye løsningen skal etter planen tre i kraft fra 18. april 2017 og vil medføre noen endringer i tinglysingsloven. Elektroniske dokumenter blir blant annet prioritert fra det klokkeslettet de mottas. Dette betyr i praksis at elektronisk tinglysing i fremtiden skjer på sekundet.
Les også: E-tinglysing – forenkling til besvær?
Reduserer feilmarginen
Et viktig prinsipp i en nye løsningen er at alle arbeidsprosesser skal kjøres automatisert og effektivt. Ambita har utviklet løsninger der alle dokumenter som tinglyses elektronisk blir automatisk validert før de sendes videre til Kartverket.
Tjenesten kontrollerer automatisk at dokumentasjon er i henhold til de krav myndighetene stiller. For eksempel sjekkes det at det er de riktige papirene som blir sendt inn, at alle navn er korrekt skrevet, alle felter er utfylt, og rett person har signert på rett dokument.
«Megleren og meglerkjedene skal slippe å bekymre seg om dokumentasjonen som er innsendt er korrekt. Det sikrer vi,» forklarer Seljeseth i Ambita
I motsatte tilfelle, der man kan ha gjort slurvefeil, eller uvitende utelatt informasjon, kan megleren oppleve at tinglysingen blir avvist og må gjøres igjen. Dette vil komplisere salgsprosessen og føre til forsinkelser. Ambita sikrer rett og slett at tinglysingen går smertefritt, og at feilmarginen blir dramatisk redusert.
Ambita har jobbet i 30 år med å digitalisere eiendomsinformasjon, og utvikler stadig nye løsninger for å gjøre hverdagen enklere for eiendomsmeglere. «Vi ønsker også å finne løsninger som skal sikre flyt i samarbeidet mellom banker og eiendomsmeglere. Effektivitet, automatisering og digitalisering er nøkkelord. Når vi kan tilby integrerte løsninger som sparer aktører i eiendomsbransjen for tid og ressurser er vi fornøyde,» avslutter Seljeseth.
Viktig informasjon for brukere av Ambitas tjenester:
HVA BETYR OVERGANGEN FOR DEG SOM KUNDE?
Den 18.04. lanserer Kartverket et nytt system for elektronisk tinglysing. Ambita sine kunder skal oppleve at tinglysingen går som før, da vi teknisk håndterer overgangen til det nye systemet for alle våre kunder. Alle funksjoner som du bruker i dag vil fortsette å fungere i det nye systemet fra og med 18.04. 2017.
Elektronisk tinglysing og sletting av pantedokumenter vil fortsette som i dag. Ambita tilpasser fortløpende sine løsninger i tråd med Kartverkets endringer.
HVA KOMMER ETTER 18.04 AV NYE FUNKSJONER OG MULIGHETER?
Det nye tinglysingssystemet som blir tilgjengelig 18.04. gir nye muligheter knyttet til elektronisk tinglysing. Ambita jobber videre med tjenester som tilrettelegger for digitalisering av boligkjøpsprosessen.
Dette inkluderer mulighet for elektronisk tinglysing av skjøtepakker samt nødvendig samhandling mellom aktører for å understøtte hele prosessen. Ved digital samhandling utnyttes teknologi slik at man får frigitt tid til verdiskapende arbeid.
Denne artikkelen er skrevet av Ambita
Relaterte Artikler
- Tinglysing
-
Elektronisk tinglysing i april
På et brukermøte hos Kartverket tidligere i måneden ble det opplyst at det skal kunne tinglyses elektronisk fra april. Utviklingen av saksbehandlingsklienten har vist seg mer komplisert enn opprinnelig antatt, men det skal nå være klart til bruk fra april neste år. Kartverket oppfordrer meglerforetakene å stille spørsmål til sine systemleverandører om hvordan de ligger an på å levere løsninger for dette. Løpende klokkeslett…
-
Utsetter e-tinglysing
Kartverket har utsatt gjennomføringen av e-tinglysning til senest påsken 2017. Fagsystemet for elektronisk tinglysing som skulle blitt tatt i bruk høsten 2016, er nå utsatt til senest påsken 2017. Kartverket grunngir utsettelsen med at kompleksiteten og utviklingen av prosjektet har vært mer omfattende enn forutsatt. - For Kartverket er kvalitet og stabilitet viktigst i utviklingsarbeidet av nytt fagsystem. For å oppnå dette er det…
- Tinglysing
Statens kartverk er nasjonal tinglysingsmyndighet, både hva gjelder tinglysing i fast eiendom og for tinglysing av andel i borettslag. Tinglysing i fast eiendom Alle dokumenter for tinglysing i fast eiendom skal sendes Statens kartverks hovedkontor på Hønefoss. Alle dokumenter må sendes i original, vedlagt en kopi. Tinglyste dokumenter og faktura for gebyr og avgifter sendes til den som har begjært tinglysingen. Saksbehandlingstid for vanlige…
-
Kartverket anbefaler elektronisk tinglysing
Kartverket har rigget seg for å kunne fortsette å tinglyse og levere samfunnskritiske tjenester fremover. Vi følger nøye med på utviklingen av koronaviruset i samfunnet, og har beredskapsplanene klare for tinglysingen dersom våre ansatte skulle bli ytterligere berørt. Eiendomsdivisjonen i Kartverket har utarbeidet detaljerte beredskapsplaner for tinglysingen, som vil tre i kraft, dersom våre ansatte skulle bli ytterligere berørt av koronaviruset. Per i dag…
-
HALIE gir deg trøkk!
HALIE spiller under bankettmiddag 24. mai NEF Landsmøte 2018 Bergen. Halie er et eksepsjonelt musikalsk talent fra Bergen med en helt fantastisk stemme som blåser de fleste av banen. Siste frist er 16. mai for å melde seg på NEF Landsmøte som holdes 23. – 25. mai i Bergen på Radisson Blu Royal. Dette er viktige bransjedager for deg med godt faglig innhold, og…
Min NEF
NEF regelverk
Flere fordeler i NEFs fordelsprogram
- Advokatfirma Arntzen de Besche
- Advokatfirmaet Grette
- Advokatfirmaet Henriksen & Co ANS
- Advokatfirma Homble Olsby
- SANDS advokatfirma
- Autogear
- Autozeek elektronisk kjørebok
- Avis Bilutleie
- Bertel O. Steen – Mercedes-Benz / Smart / Peugeot / Citroën / DS / Opel / Kia
- BMW
- Booknordics.com
- Dine Penger
- Eurocard
- Falck Redning
- Hotel Continental
- Kredinor
- Skattebetalerforeningen
- Smarthotel
- TRYG Forsikring
- Universitetsforlaget
- Verisure
For meglere
- Innmeldingsskjema
- Få ekstra stort utbytte med MNEF Pluss! En fordelaktig tjeneste for deg som allerede er MNEF og ønsker mer ut av medlemskapet
- Tilbud til fullmektiger
- Tilbud til studenter
- Fordeler
- Spar penger ved å bruke NEFs fordelsprogram!
- NEF regelverk
- Vilkår
- Styret og lokalforeningsledere
- Utmerkelser fra NEF
- NEF-HELP stipendet
- Proptech-2020
Mest populære søk
NEF på kartet

Kontakt oss
Norges Eiendomsmeglerforbund
Apotekergata 10
0180 Oslo
Telefon: 22 54 20 80
E-post: firmapost@nef.no
Ansatte: Se ansatte i NEF
Pressekontakter: Se oversikt
Innhold: Slik kjøper du bolig
Innhold: Slik selger du bolig
Siste innlegg
- Normal boligprisutvikling i september
- Ny bunn-notering for sekundærboliger rammer leiemarkedet
- Nye analyser: Markant fall i antall førstegangskjøperne og flere må kjøpe sammen
- Svak boligprisutvikling i juli
- Mekling i nybyggprosjekter – et uforløst potensial
- Viktige råd til boligkjøpere høsten 2022
- Småhusplanen: Reguleringsplan for småhus-områder i Oslo ytre by
- Utsatt plikt til veiopparbeidelse og potensielle refusjonskrav – meglers ansvar for opplysninger
- Ny turvei over fritidseiendom ikke en mangel
- Næringsmegling, god meglerskikk og merverdiavgift
- Tilgjengelighet av eiendomsdata er ikke problemet
Her finner du mer hjelp!
Les mer om disse temaene!
Siste fagartiker for eiendomsmeglere
- Mekling i nybyggprosjekter – et uforløst potensial
- Småhusplanen: Reguleringsplan for småhus-områder i Oslo ytre by
- Utsatt plikt til veiopparbeidelse og potensielle refusjonskrav – meglers ansvar for opplysninger
- Ny turvei over fritidseiendom ikke en mangel
- Næringsmegling, god meglerskikk og merverdiavgift
- Salg av eiendommer i villastrøk
- Hvorfor er det viktig at tinglyst hjemmel og reelt eierforhold stemmer overens?
- Eiendomsskatt på boliger og fritidsboliger
- Har selger opplysningsplikt om at nabo er dømt for seksuelt misbruk av mindreårige?
- Oppsplitting av eiendomshandel – tomtekjøpsavtale og byggekontrakt
NEF i nyhetsbildet
- Kjøper trakk seg - reagerer 15. august 2022
- Finansavisen 15. august 2022
- Rekordfå sekundærboliger i landet- rammer leiemarkedet 15. august 2022
- Norges Eiendomsmeglerforbund 15. august 2022
- Putin vil knytte tettere bånd med Nord - Korea 15. august 2022
- Flere må få hjelp av foreldrene med boliglån 15. august 2022
- Ny bunn-notering for sekundærboliger: – Ganske dramatisk for Oslo, sier NEF-sjefen 15. august 2022
- Rekordlav andel sekundærboliger: – Dramatisk for Oslo 15. august 2022
- Ny bunn-notering for sekundærboliger rammer leiemarkedet 15. august 2022
Pressekontakt
Pressemeldinger
Ledige stillinger
- En feil oppstod, som antagelig betyr at strømmen er nede. Prøv igjen senere.
Viktig når du redigerer profilen:
Her kan du deler av profilen din og legge til informasjon om deg. Du kan også endre passord for innlogging til Min NEF.
Her er noen små kommentarer knyttet til feltene:
Bilde: Last opp for å vises på "Finn eiendomsmegler" på NEFs forbrukersider.
Vises på Finn eiendomsmegler: Kryss av her for at du vises i eiendomsmegleroversikten for bolig/fritidsboliger på NEFs forbrukersider. (Vil være aktuelt for de fleste, men kanskje ikke for de som kun jobber administrativt, med oppgjør eller med næring.
Tittel: Velg en av våre forhåndsutfylte, eller velg "Annet" for å skrive inn egen tittel.
NB: Du skriver inn tittelen i linjen under der det står "Annet". Husk "MNEF" til slutt!
Profilsidelink: Legg inn lenken til din kontakt-/profilside hos din arbeidsgiver. Denne lenken vil vises i "Finn eiendomsmegler" på NEFs forbrukersider, slik at forbrukere kan lese mer om deg.
Andre endringer gjøres av NEF sekretariat. Send oss en epost: firmapost@nef.no