Deler-av-EA-team

Boligannonsering uten å løfte en finger

EasyAd vokser raskt og er nå Nordens største uavhengige annonseplattform. De fleste av de store meglerhusene i Norge benytter teknologien. Det er ikke uten grunn.

Av: EasyAD – Artikkelen ble først publisert i Eiendomsmegleren nr. 4 2020.

– Målet vårt er at du som megler skal kunne annonsere boligene dine uten å løfte en finger, forteller CEO i EasyAd, Bengt Berglund.

EasyAd automatiserer hele annonseprosessen. Når en megler legger ut en ny bolig for salg i sitt system, hentes informasjon og bilder ut automatisk. På et blunk lages ønsket antall annonser i riktig format og plasseres målrettet til avtalt tid og budsjett i valgte kanaler – inkludert sosiale medier.

– Med EasyAd kan megler publisere en ny bolig, og vite at annonseringen er ivaretatt. Må det senere gjøres en endring i oppføringen, som for eksempel en prisjustering, så oppdateres alle annonsene automatisk. Produktpakken kan inkludere blant annet visningsboost med egne annonser i dagene før visning, og meglerprofilering i nærområdet etter salg. Når som helst i prosessen har megler også tilgang til en liverapport med resultater og forhåndsvisning av alle annonseformater, sier Berglund.

Tett samarbeid med Norges største mediehus

Kjenner du som megler ikke til navnet, er sannsynligheten stor for at du likevel har benyttet deg av teknologien. EasyAd jobber med alle de største mediehusene i Norge og Sverige. Bedriften leverer blant annet boligkaruseller til Amedias nær 100 nettaviser, og eiendomsløsninger til Schibsteds mange nettsteder som VG, Bergens Tidende, Aftonbladet og Blocket.se.

– Vi i EasyAd har nok fra begynnelsen jobbet mer under radaren som tech-tilrettelegger enn andre proptech-aktører. At bedriften ikke har vært så synlig har ikke vært så farlig, så lenge annonsene våre har vært det, sier Berglund.

10 år og 100 millioner klikk

I 2020 fylte EasyAd 10 år. Samme år rundet annonseplattformen 2 millioner automatisk produserte annonsekampanjer og 100 millioner klikk. Nå, bare 2 år senere, har EasyAd passert 150 millioner klikk på sine annonser. Det som startet i 2010 som en enkel plattform for selvbetjent annonsebestilling har utviklet seg til en komplett og helautomatisert løsning som favner hele prosessen, fra produksjon til distribusjon og rapportering.

– Målet vårt vil alltid være økt verdi for kunder og partnere. For en eiendomsmegler vil det bety å gjøre arbeidshverdagen deres stadig enklere og annonseringen stadig bedre. Vi er stolte av teknologien vår og hvor langt vi har kommet, men vi er langt fra ferdige, sier Berglund.

Støttet av Norsk Forskningsråd

Forskning og utvikling er en viktig del av strategien til EasyAd. Arbeidet er støttet av Norsk Forskningsråd. EasyAd samarbeider også med Universitetet i Sørøst-Norge, og snart flytter bedriften til nye lokaler i forskningsparken ved Campus Vestfold.

– Vi blir ikke målt på hva vi skapte i går, men på hva vi skaper i morgen. I et veldig dynamisk proptech-landskap er det helt nødvendig at vi kontinuerlig utvikler teknologien vår for å være konkurransedyktige, forteller Berglund.

Dette arbeidet kommer kundene til gode. I samarbeid med meglerhus og mediehus har EasyAd utviklet en rekke produkter spesielt for eiendomsmarkedet.

– Det seneste eksempelet er utviklingen av automatiserte printannonser, basert på de digitale. Det bidrar til at papiravisene fortsatt kan ha annonser fra boligmarkedet, samtidig som meglerne får en lavere pris og null arbeid.

Fleksibel teknologi – mange integrasjoner

Berglund mener at fleksibiliteten i teknologien er et av de største konkurransefortrinnene deres.

– Vi tror på teamwork. Det gjelder også teknologien vår. Det hjelper ikke at den er aldri så smart, om den ikke kan integreres. EasyAd-teknologien kan jobbe sømløst sammen med det meste. Enten det er et CRM-system, økonomisystem eller om du vil vise annonsene for strandhytta di kun når yr.no melder om sol, avslutter Berglund.

EasyAd

  • EasyAd ble startet i 2010 av Bengt Berglund og Stian Garthus
  • Bedriften holder til i Horten og er i dag 13 ansatte. Planen er å bli opp mot 20 ansatte i løpet av 2023.
  • Hovedproduktet er en helautomatisert plattform som favner både produksjon, distribusjon og rapportering av digitale annonser.
  • Et av de viktigste satsingsområdene er boligmarkedet, og de fleste av de store meglerhusene i Norge bruker allerede teknologien.
  • Flere ledende netthandelsaktører bruker også EasyAd.
  • Fleksibiliteten i teknologien gjør at nær sagt hva som helst kan integreres og dermed også automatiseres.
  • EasyAd har et løpende FoU-arbeid og har utviklet en rekke produkter spesielt for boligmarkedet.
  • Bedriften er støttet av Norsk Forskningsråd og samarbeider med Universitetet i Sørøst-Norge.
  • I 2016 gikk Schibsted inn på eiersiden.

Bengt Berglund

Bengt Berglund har jobbet med annonsering og forretningsutvikling siden begynnelsen av 90-tallet. Han begynte med print, TV og radio, før han senere gikk digitalt. Som kommersiell direktør i Dagbladet.no, var han i over 9 år med på å bygge opp og strømlinjeforme deres kommersielle digitale satsing. I 2010 var han med å starte EasyAd, og har siden hatt rollen som CEO.

Del artikkel