Innlegg av: Carl O. Geving, administrerende direktør i Norges Eiendomsmeglerforbund - Innlegget sto først på trykk i Eiendomsmegleren nr. 5 2018 I januarnummeret av Eiendomsmegleren 2015 uttalte daværende leder av OAEF, Anders Langtind i en kronikk: "Vi inviterte 20 av de yngre medlemmene i OAEF til en frokost etter sommeren. Det var gledelig at samtlige stilte. Engasjementet rundt frokostbordet var stort, det kom fram…
Endringene i forsikringslovgivningen påvirker eiendomsmeglingsbransjen
- Av: Redaksjonen
- 25. april 2022
- Fagstoff, Forsidenytt

Lov om forsikringsformidling ble vedtatt av 22. desember 2021, og trådte i kraft allerede fra 1. januar 2022. Loven erstatter lov om forsikringsformidling av 2005. Den nye forsikringsformidlingsloven har ligger til «modning» i departementet i meget lang tid, og at den brått ble vedtatt og trådte i kraft kom som en overraskelse på mange. Loven har nemlig sitt opphav i EU sitt såkalte forsikringsformidlingsdirektiv (Insurance Distribution Directive, eller «IDD») som ble vedtatt i EU så tidlig som 2016. Direktivet er allerede blitt til lov i Sverige og Danmark.
Av: Joakim A. Ulltveit-Moe, advokat – JUM Advokatfirma AS – Artikkelen ble først publisert i Eiendomsmegleren nr. 2 2022.
Forsikringsformidlingsloven har konsekvenser for forsikringsbransjen og alle som selger forsikringer på vegne av forsikringsselskapene. Nedenfor følger enkelte av endringene som har betydning for eiendomsmeglerbransjen. Eiendomsmeglingslovens regler berøres ikke i denne fremstillingen, men for ordens skyld presiseres det at bestemmelser i særlovgivningen, eiendomsmeglingsloven, kan sette skranker utover hva som omtales her.
Formålet med forsikringsformidlingsloven:
Siktemålet med loven er å legge til rette for at formidling av forsikringsavtaler skjer på en sikker, ordnet og effektiv måte, og bidra til at forsikringstakerne inngår forsikringsavtaler i samsvar med sine forsikringsbehov (lovens § 1-1). I dette ligger at lovgiver ønsker å styrke forsikringskundens posisjon ved å bedre kundens oversikt i salgssituasjonen. Kunden skal i salgssituasjonen få svar på; hvem er det som faktisk selger forsikringen til meg som kunde, hvem er det som tjener på at forsikringen blir solgt til meg som kunde og hvilket forsikringsprodukt er det jeg som kunde egentlig får?
Lovens siktemål er at kunden skal oppleve økt tydelighet og forutsigbarhet. Speilbildet av at kunden skal få informasjonen tydeligere presentert, er at kravene til forsikringsselgeren blir strengere. Forsikringsselgeren må derfor bli tydeligere i sin markedsføring og informasjon. Kravene til informasjon om forsikringsproduktet følger av forsikringsavtaleloven (FAL). Reglene i FAL vil tre i kraft til sommeren.
Det er en utfordring med loven at dens formål er tydelig, men loven er lite konkret på hvordan forsikringskundens oversikt og rettigheter skal bli bedre. Hvordan formålet i loven skal oppnås er i stor grad overlatt til bransjen selv. Selv om kravene er lite konkrete, så betyr den nye loven at alle som formidler forsikringer må gjøre seg kjent med produktet på en slik måte at man er i stand til å ivareta opplysings- og rådgivningspliktene som følger av forsikringsformidlingsloven (FML) og forsikringsavtaleloven (FAL). Forsikringskundene skal blant annet gis dokumenterbare opplysninger om:
- Hvilket forsikringsselskap bærer risikoen?
- Innholdet i dekningsfeltet, altså hvilken risiko er det forsikringen dekker kunden mot?
- Hvilke situasjoner er det kunder har behov for forsikringen?
- Opplysninger til kunden om at kunden kan tenkes å ha dekningen i eksisterende forsikring.
- Hvilken godtgjørelse får eiendomsmegler for at forsikringen selges til kunden?
Aksessorisk forsikringsagent:
Også etter forsikringsformidlingsloven kan eiendomsmeglere selge forsikringsprodukter som forsikringsagent. Salget vil omfattes av reglene om aksessorisk forsikringsagentvirksomhet siden salget av forsikringsprodukter er underordnet eiendomsmeglers hovedvirksomhet og er et forsikringsproduktet som «…utgjør et supplement til en vare eller tjeneste». I og med at forsikringsproduktet må utgjøre et supplement, er det begrensninger i hvilke typer forsikringsprodukter som kan selges av eiendomsmegleren; forsikringsproduktet må ha en klar nærhet til eiendomsmeglingstjenesten. Dette innebærer at det fortsatt vil være greit at eiendomsmegleren selger kjøper- og selgerforsikringer og villa- og innboforsikring. Det vil imidlertid ikke være greit å selger bil- eller reiseforsikringer siden tilknytningen til eiendomsmeglingstjenesten blir for fjern. Det er ikke noe i veien for at eiendomsmegleren, basert på reglene i forsikringsformidlingsloven, velger å selge forsikringsprodukter som en «vanlig forsikringsagent», men da kommer andre regelsett til anvendelse. Eiendomsmeglingslovens bestemmelser og skranker er ikke tema for denne artikkelen, men jeg nevner for ordens skyld at eiendomsmeglingslovens regler for blant annet krav til uavhengighet, undersøkelses- og opplysningsplikt og god meglerskikk, kan sette grenser eller gi ytterligere plikter.
Forsikringsformidlingsloven er tydelig på hvilke kvalifikasjonskrav som stilles til aksessoriske forsikringsagentforetak. I ffl. § 6-4 er det oppstilt to krav:
Etter første ledd er det krav om daglig leder og andre i den faktiske ledelse har nødvendige kvalifikasjoner og nødvendig yrkeserfaring for å utøve oppgavene. I forarbeidene er dette ikke konkretisert utover at det er «…et kvalitativt krav om at ledelsen til enhver tid skal ha nødvendige kvalifikasjoner og nødvendig yrkeserfaring til å utøve stillingen.»
Etter andre ledd skal meglere (eller andre i foretaket) som har kundekontakt ha nødvendig kompetanse for å rådgi kunden. Det ligger i lovens systematikk at kunnskaps- og kompetansekravet er lavere for meglere enn for daglig leder. Viktigst er likevel at (minimums)kompetansekravet fastsettes av forsikringsselskapet, og at det er forsikringsselskapet som må godkjenne kompetansen hos eiendomsmeglerne.
Selv om forsikringsformidlingsloven pålegger forsikringsagenten å ha god kunnskap om forsikringsproduktet som selges, og også gi kunden fyldige opplysninger om dekninger, så er det viktig å være klar over at det ikke er opplysningsplikt om andre forsikringsselskap sine produkter. Det er altså tilstrekkelig at eiendomsmegleren kjenner innholdet i forsikringsproduktet som hun selger – det er ikke nødvendig å sette seg inn i forsikringsproduktene til andre forsikringsselskap (jfr FAL § 2-1). Langt mindre er det nødvendig å rådgi kunden om de forskjellige forsikringsproduktene som er på markedet. Dersom forsikringskunden ønsker å sammenligne forsikringsprodukter, så må dette gjøres på egen hånd.
«Bundling»:
Det er viktig å være oppmerksom på at reglene om forsikringssalg av «bundlede» produkter er strammet inn, og dette vil gjøre det mer krevede med produktutvikling i tiden som kommer. Med bundling forstås at flere tjenester eller varer settes sammen til ett «produkt» med en felles pris for alle tjenestene, og at dette produktet må kjøpes samlet. Noe forenklet kan man si at ved bundling lages det produktpakker. Konsekvensen av «bundling» er at det settes som forutsetning for kjøp av én tjeneste at kunden samtidig kjøper en annen vare eller tjeneste. Konkret; det kan for eksempel ikke settes som forutsetning for eiendomsmeglertjenesten at kunden kjøper en boligkjøper- eller boligselgerforsikring. (Eiendomsmeglingsloven § 6-3 4. ledd inneholder tilsvarende forbud). Selv om det er et nært tilknytningsforhold mellom tjenesten, så er det ikke anledning til å lage en slik binding mellom tjenesten og forsikringsproduktet at kunden i realiteten ikke har noe annet valg enn å kjøpe «alt sammen». Ønske om kobling av ulike forsikringsdekninger for å selge dem som en pakke er nok mer praktisk.
Bakgrunnen for regelen er todelt. For det første skal kunden skal ikke behøve å kjøpe flere varer og tjenester enn kunden trenger. For det andre skal det være oversiktlig for kunden hva hun betaler for hvert element/ hver forsikringsdekning. Det er fortsatt lov å lage «rabattpakker» hvor eiendomsmegler gir prosentvis rabatt ved kjøp av flere tjenester eller dekninger. Poenget er at det ved en slik «rabattpakke» er synlig hva kunden betaler for de ulike elementene i pakken.
Veien fremover:
EU sitt forsikringsformidlingsdirektiv har til hensikt å beskytte forsikringskundene. Da det ble vedtatt i 2016 var nok siktemålet å bedre forbrukervernet i andre land enn Norge. Den norske forsikringslovgivningen har i lang tid hatt gode verneregler for forbrukerne, og det betyr at flere av mekanismene i den nye loven ikke vil innebære noen grunnleggende endring. Både Finanstilsynet og forsikringsbransjen selv har tradisjonelt vært flinke til å sørge for å stille kunnskaps- og kompetansekrav til selgere av forsikringsprodukter. Endringen vil nok først og fremst gjelde dokumentasjonen for eiendomsmeglerforetakenes oppfyllelse av kravene, og at markedsføringsmateriellet blir kontrollert grundigere for å sikre tydelighet og forutsigbarhet for kunden.
De aller siste årene har det kommet til en rekke nye tilbydere på markedet for selger- og boligkjøperforsikringer, og der forsikringsproduktenes dekning tidligere i stor grad korresponderte med avhendingslovens mangelsregler, ser vi nå en utvikling mot betydelig større variasjon i disse forsikringsproduktene. Både etter gammel og ny lovgivning har eiendomsmegler viktige opplysningsplikter om forsikringer som formidles. Kombinasjonen av strengere regler i forsikringsformidlingsloven og større mangfold blant eksisterende produkter, som eiendomsmeglingsforetakene i første omgang velger mellom, vil stille større krav til eiendomsmeglernes kunnskap og opplysninger om det eller de dekningene de velger å formidle.
Relaterte Artikler
-
Ung i eiendomsmeglingsbransjen!
-
Digitalt medlemsmøte med fokus på endringene i avhendingsloven
I tillegg til en kort gjennomgang av lovendringene og forskriften, vil vi gjennomgå forbrukerinformasjon som er utformet i fellesskap av NEF, Huseierne, Norsk Takst, Eiendom Norge og Forbrukerrådet, forslag til tekst i salgsoppgavene om lovanvendelse og kontraktsbetingelser, samt ny mal for oppdragsavtaler. Deltakelse er gratis, og du kan se medlemsmøtet her. Informasjon som er sendt ut tidligere om lovendringene er samlet her. For informasjon…
-
Eiendomsmeglingsbransjen samler seg bak en forsikringsordning
Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendom Norge samler seg bak forsikringsordningen i NEFS - og NEFS skifter navn til Forsikringsfondet. Norges Eiendomsmeglerforbund Skadeforsikringsfond (NEFS) ble opprettet i 1990. Det var en tid hvor bransjen bestod av mange små selvstendige aktører med behov for et organisert innkjøp av profesjonsansvarsforsikringer. Siden den gang har bransjen har forandret seg fra små enheter til dagens marked hvor foretakene i hovedsak…
-
Bra for boligmarkedet at styringsrenten står stille
Pressemelding fra Norges Eiendomsmeglerforbund 27.10.2016 Norges Bank besluttet i dag å holde styringsrenten uendret på 0,5 prosent. Norges Eiendomsmeglerforbund vil i denne anledning komme med noen kommentarer. - Norges Eiendomsmeglerforbund er tilfreds med at Norges Bank legger stadig større vekt på boligmarkedet som faktor i rentevurderingen. Hensynet til stabilisering av regionale boligmarkeder, tilsier at renten fryses for en lengre periode, sier administrerende direktør i…
-
Endringer i eierseksjonsloven til glede for forbrukere og eiendomsmeglingsbransjen
Endringene i eierseksjonsloven som kommunalminister Jan Tore Sanner presenterte fredag er gode nyheter for både forbrukere og eiendomsmeglingsbransjen. Av: Nina Fodstad Skumsrud, advokat ved NEFs juridiske avdeling Forslag til revidert eierseksjonslov er fremlagt for regjeringen og NEF er hørt! Eierseksjonsloven endres, og en av de viktigste endringene er at regelverket i eierseksjonsloven og plan- og bygningsloven samkjøres. Etter de nye reglene kan ikke seksjonering…
-
På hyttejakt i høstferien: Dette påvirker prisen på hyttene
Nærhet til sjø og fjell, bilvei og innlagt vann er viktig når nordmenn ser etter hytter viser en undersøkelse fra Norges Eiendomsmeglerforbund. Av: Carsten Pihl, forbrukerrådgiver for bolighandelen Beliggenheten er den viktigste faktoren når nordmenn skal velge hytter. Det mener norske eiendomsmeglere. I en undersøkelse Norges Eiendomsmeglerforbund gjorde i juni 2017 mente 75 prosent av eiendomsmeglerne som svarte på undersøkelsen at nærhet til sjø…
Min NEF
NEF regelverk
Flere fordeler i NEFs fordelsprogram
- Advokatfirma Arntzen de Besche
- Advokatfirmaet Grette
- SANDS advokatfirma
- Advokatfirma Homble Olsby
- Autogear
- Autozeek elektronisk kjørebok
- Avis Bilutleie
- Bertel O. Steen – Mercedes-Benz / Smart / Peugeot / Citroën / DS / Opel / Kia
- BMW
- Dine Penger
- Eurocard
- Falck Redning
- Hotel Continental
- Jaguar / Land Rover
- Kredinor
- Skattebetalerforeningen
- Smarthotel
- TRYG Forsikring
- Universitetsforlaget
- Verisure
For meglere
- Innmeldingsskjema
- Få ekstra stort utbytte med MNEF Pluss! En fordelaktig tjeneste for deg som allerede er MNEF og ønsker mer ut av medlemskapet
- Tilbud til fullmektiger
- Tilbud til studenter
- Fordeler
- Spar penger ved å bruke NEFs fordelsprogram!
- NEF regelverk
- Vilkår
- Styret og lokalforeningsledere
- Utmerkelser fra NEF
- NEF-HELP stipendet
- Proptech-2020
Mest populære søk
NEF på kartet

Kontakt oss
Norges Eiendomsmeglerforbund
Apotekergata 10
0180 Oslo
Telefon: 22 54 20 80
E-post: firmapost@nef.no
Ansatte: Se ansatte i NEF
Pressekontakter: Se oversikt
Innhold: Slik kjøper du bolig
Innhold: Slik selger du bolig
Siste innlegg
- Normal boligprisutvikling i september
- Samlet bransjen til tidenes landsmøte vårkonferanse!
- Salg av eiendommer i villastrøk
- Hollingen gjenvalgt som styreleder i Norges Eiendomsmeglerforbund
- Hvorfor er det viktig at tinglyst hjemmel og reelt eierforhold stemmer overens?
- Eiendomsskatt på boliger og fritidsboliger
- Reviderte leiekontraktsmaler er lansert
- Uendret styringsrente
- Har selger opplysningsplikt om at nabo er dømt for seksuelt misbruk av mindreårige?
- – Boligprisutvikling som forventet
- Oppsplitting av eiendomshandel – tomtekjøpsavtale og byggekontrakt
Her finner du mer hjelp!
Les mer om disse temaene!
Siste fagartiker for eiendomsmeglere
- Salg av eiendommer i villastrøk
- Hvorfor er det viktig at tinglyst hjemmel og reelt eierforhold stemmer overens?
- Eiendomsskatt på boliger og fritidsboliger
- Har selger opplysningsplikt om at nabo er dømt for seksuelt misbruk av mindreårige?
- Oppsplitting av eiendomshandel – tomtekjøpsavtale og byggekontrakt
- Kjøp og salg av utviklingseiendom fra et sameie
- Endringene i forsikringslovgivningen påvirker eiendomsmeglingsbransjen
- Hvilke forbehold kan selger ta etter endringer i avhendingslova?
- Erverv før seksjonering – anke over tinglysingsvedtak
- Ulike betalings- og oppgjørsmetoder i bustadoppføringsloven
NEF i nyhetsbildet
- Samlet bransjen til tidenes landsmøte vårkonferanse! 20. mai 2022
- Norges Eiendomsmeglerforbund 20. mai 2022
- Treffer blink med kvinnenettverk 20. mai 2022
- Norges Eiendomsmeglerforbund 19. mai 2022
- Eksperten svarer: Bør man pusse opp boligen før den skal selges? 18. mai 2022
- NRK-P2 Dagsnytt 18.05.2022 09:00 18. mai 2022
- NRK-P1 Reiseradio 18.05.2022 09:00 18. mai 2022
- NRK-P1 Dagsnytt 18.05.2022 09:00 18. mai 2022
- Norges Eiendomsmeglerforbund 18. mai 2022
- NRK-P1 Østlandssendingen Morgen 18.05.2022 08:03 18. mai 2022
Pressekontakt
Pressemeldinger
Ledige stillinger
- En feil oppstod, som antagelig betyr at strømmen er nede. Prøv igjen senere.
Viktig når du redigerer profilen:
Her kan du deler av profilen din og legge til informasjon om deg. Du kan også endre passord for innlogging til Min NEF.
Her er noen små kommentarer knyttet til feltene:
Bilde: Last opp for å vises på "Finn eiendomsmegler" på NEFs forbrukersider.
Vises på Finn eiendomsmegler: Kryss av her for at du vises i eiendomsmegleroversikten for bolig/fritidsboliger på NEFs forbrukersider. (Vil være aktuelt for de fleste, men kanskje ikke for de som kun jobber administrativt, med oppgjør eller med næring.
Tittel: Velg en av våre forhåndsutfylte, eller velg "Annet" for å skrive inn egen tittel.
NB: Du skriver inn tittelen i linjen under der det står "Annet". Husk "MNEF" til slutt!
Profilsidelink: Legg inn lenken til din kontakt-/profilside hos din arbeidsgiver. Denne lenken vil vises i "Finn eiendomsmegler" på NEFs forbrukersider, slik at forbrukere kan lese mer om deg.
Andre endringer gjøres av NEF sekretariat. Send oss en epost: firmapost@nef.no