Om en permittering er gyldig avhenger av en rekke vilkår. Det må foreligge saklig grunn for å permittere en arbeidstaker og prosessen fram mot permittering må følge visse formkrav.
Kravene til en gyldig permittering, saksbehandlingsregler, mv. er ikke lovfestet, men følger i stor grad de vilkår og prosedyreregler som følger av kapittel 7 i Hovedavtalen mellom LO og NHO. I tillegg har man lov om permitteringslønn, som regulerer retten til permitteringslønn/dagpenger.
Oppdragsmengde – permitteringsprosent
Dersom man blir delvis permittert samtidig som man har en relativt stor oppdragsmengde, kan det innebære at permitteringen ikke er gyldig. Er oppdragsmengden så stor at man må jobbe utover det permitteringsprosenten forutsetter, må arbeidstaker ta dette opp med arbeidsgiver.
Arbeidsgiver har da har et ansvar for å endre prosenten eller oppheve permitteringen, avhengig av den faktiske situasjonen. Arbeidstakeren må selv oppgi til NAV hvor mye man jobber i perioden (som ved delvis sykemelding), og har således et selvstendig ansvar for ikke å jobbe utover det permitteringsprosenten forutsetter.
Kan få konsekvenser
En permittering er i utgangpunktet en sak mellom arbeidsgiver og arbeidstaker, men dersom et eiendomsmeglingsforetak velger å permittere ansatte, uten at det foreligger et tilstrekkelig grunnlag for permitteringen, vil dette kunne få rettslige konsekvenser for eiendomsmeglingsforetaket. Dersom en eiendomsmegler som er permittert gir uriktige opplysninger til NAV vil dette kunne få rettslige konsekvenser for eiendomsmegleren.
Les også: Eiendomsmeglerfullmektiger og praksistid hva hvis du blir permittert
Les også: Permittering av fagansvarlig/