Carl O. Geving (Foto: Joakim Karlsen)

Rekordmange førstegangskjøpere

Pressemelding fra Norges Eiendomsmeglerforbund (NEF) 21. desember 2020

Andelen førstegangskjøpere fortsetter å øke, og den siste rapporten fra NEF og Ambita viser at tredje kvartal i år er det sterkeste tredjekvartalet i tiårsperioden det finnes statistikk for. En lengre periode med relativt lav boligprisstigning har lagt bedre til rette for førstegangskjøperne, mens det har synes mindre lukrativt å investere i sekundærbolig.

Rapporten er utarbeidet av Samfunnsøkonomisk Analyse.

Etter koronautbruddet har 0-rente forsterket aktiviteten blant førstegangskjøpere. Selv om prisveksten har vært frisk i 2020 har altså førstegangskjøperen hatt høyere kjøpekraft og sterkere kjøpevilje i år. Med rekordhøye omsetningsvolumer i fjerde kvartal blir året 2020 all time high for førstegangskjøp i Norge, sier administrerende direktør i Norges Eiendomsmeglerforbund Carl O. Geving.

Det store innslaget av førstegangskjøperne bidrar faktisk til et relativt høyere press på boligtilbudet fordi de ikke har en bolig i innbytte. Det er grunn til å tro at trenden med mange førstegangskjøpere i Norge vil fortsette inn i 2021, så lenge renten forventes å være lav og boligtilbudet er tilfredsstillende de fleste steder, sier administrerende direktør i Norges Eiendomsmeglerforbund Carl O. Geving.

Sekundærboligandelen økte klart fra 2017 til 2019, men statistikken viser nå at andelen sekundærboliger har falt moderat gjennom 2020, og noe mer i Oslo enn landet ellers.

Det er kanskje litt overraskende at denne trenden ikke har snudd i tredje kvartal 2020 siden boligprisveksten er sterkere i Oslo, men vi tror at trenden før eller siden vil snu ettersom flere førstegangskjøpere vil prises ut av Oslo, sier administrerende direktør i Norges Eiendomsmeglerforbund Carl O. Geving.

Se rapport for analyse og tall:

Spørsmål kan rettes til:

Carl O. Geving – adm. dir i Norges Eiendomsmeglerforbund – 91582454

Svein Strømnes – kommunikasjonsdirektør i NEF – 93094191

Om dere ønsker kontakt med NEFs lokalrepresentanter, finner dere kontaktaktinformasjon her.