• Fagartikkel
Soverom

Markedsføring av antall soverom

Forbrukertilsynet har den siste tiden mottatt flere klager og tips på markedsføring av antall soverom i boligannonser. Dette har også fått økt oppmerksomhet i media. Vi skrev om innstramningen vi har foretatt i boligveilederen på dette punktet i Eiendomsmegleren i mai i år, men ser at det er behov for å minne om våre standpunkt her.  Forbrukertilsynet vil følge med på at  disse standpunktene følges opp av bransjen

Av: Marit Evensen, underdirektør tilsynsavdelingen i Forbrukertilsynet – Artikkelen ble først publisert i Eiendomsmegleren nr. 5 2023

Marit Evensen – Foto: Forbrukertilsynet

Når antall soverom skal angis i markedsføringen, skal kun rom som er godkjent til bruk som soverom inkluderes. Hvis ikke kan dette være villedende for forbruker og dermed i strid med markedsføringsloven. Det samme gjelder opplysninger om antall soverom i filterfunksjonen på søkemotorer. Det er også viktig at beskrivelsen av rommene på plantegninger følger dette utgangspunktet. Soverom som ikke er godkjent, eller soverom det hefter usikkerhet ved godkjenningen til, kan beskrives ellers i salgsoppgaven.

For å finne ut hvilke rom som er godkjent som soverom, plikter eiendomsmegler å innhente plantegninger fra kommunen. Dersom boligen har avvik fra plantegningene, for eksempel at det ikke er søkt bruksendringer på et av rommene til soverom (der det er slik søknadsplikt) , så kan ikke dette rommet markedsføres som soverom.

Et annet praktisk eksempel er hytter som inneholder 2 godkjente soverom  i tillegg til 2 hemsrom som benyttes som soverom, men som i plantegninger ikke er godkjent som soverom. I disse tilfellene blir det riktig å oppgi at hytten har 2 godkjente soverom i annonsen, mens hemsrommene beskrives ellers i salgsoppgaven.

Om det ikke er mulig å finne ut av om soverommet er godkjent eller ikke, altså i de tilfeller hvor det ikke finnes tegninger hos kommunen, må det foretas en konkret helhetsvurdering av rommets egenskaper. Rom som åpenbart ikke er godkjent som soverom, bør ikke oppføres som soverom i markedsføringen. Et eksempel på dette er at boligen har ett rom i kjelleretasjen som benyttes som soverom. Rommet har et lite vindu som ikke kan brukes som rømningsvei. Her anbefaler vi at rommet ikke markedsføres som soverom.

Del artikkel: