NEF_FR_Huseierne

Forventer at FINN.no endrer ny prismodell på boligannonser

Pressemelding fra Norges Eiendomsmeglerforbund, Forbrukerrådet og Huseierne 22. januar.

Norges Eiendomsmeglerforbund, Forbrukerrådet og Huseierne reagerer sterkt på prismodellen FINN.no har introdusert for boligannonser i 2022. I praksis tvinger FINN fram en mangedobling av annonsekostnadene, fordi brukerne av FINNs tjenester ikke har et reelt valg.

I tidligere prismodell har annonsene framstått i likt format til lik pris. Prisen har vært rundt 500 kroner, som er et akseptabelt nivå. Med den nye prismodellen vil kostnadene øke med flere tusen kroner.

Våre organisasjoner har sammen vurdert konsekvensene for forbrukerne, og er svært negative til at FINN bruker sin monopolsituasjon til å gjøre boligsalget vesentlig dyrere. Vi har utdypet våre standpunkter i vedlagte brev til FINN.

Det er i praksis nærmest umulig å komme utenom FINN når man skal selge bolig, og vi i Forbrukerrådet reagerer på at selskapet nå bruker sin monopolsituasjon til å mangedoble prisen forbrukerne må betale for denne tjenesten. Det er bekymringsfullt at FINN misbruker sin makt i markedet til å presse de samlede utgiftene ved salg av bolig til et høyere nivå. Vi forventer at FINN opptrer ansvarlig med den posisjonen de har, og finner en løsning som møter forbrukernes behov uten en mangedobling av prisene, sier forbrukerdirektør Inger Lise Blyverket.

Det tjener ikke en forbrukers interesse at de ikke har et reelt valg. Kostnadene ved boligsalg øker nå betydelig uten at forbrukeren får tilsvarende merverdi for pengene. I livets viktigste handel bør forbrukerne kunne forvente at det er et rimelig samsvar mellom transaksjonskostnader og verdien av de ulike kostnadselementene ved boligsalg, sier generalsekretær i Huseierne Morten A. Meyer.

Eiendomsmeglingsforetakene må fakturere forbruker for rubrikkannonser, enten direkte eller inkludert i markedsføringspakker, og har ingen reell kontroll på den kraftige prisøkningen som følger med FINNs nye prismodell. Forbrukerne taper på at de påføres flere tusen kroner i merkostnader for produkter de til nå har klart seg klarer seg veldig godt uten ved boligsalg. Vi kan ikke akseptere at FINN misbruker sin dominerende posisjon på en måte som skader forbrukernes interesser og undergraver en effektiv boligtransaksjon, sier administrerende direktør i Norges Eiendomsmeglerforbund Carl O. Geving.

For ytterligere kommentarer kontakt:

Carl O. Geving, administrerende direktør Norges Eiendomsmeglerforbund – 91582454

Inger Lise Blyverket, direktør Forbrukerrådet – 97148690

Morten A. Meyer, generalsekretær Huseierne – 92081967

Pressebilder av Carl O. Geving finnes her.

Pressebilder av Inger Lise Blyverket finnes her.

Pressebilder av Morten Andreas Meyer finnes her.