• Statistikk og analyser
førstegangskjkøpere

2022 var et dårlig år for førstegangskjøpere

Pressemelding fra Norges Eiendomsmeglerforbund 9. mars 2023

Antall førstegangskjøpere i Norge gikk etter en periode med sammenhengende økning siden 2017, ned gjennom hele 2022. Mens lave renter og midlertidige lettelser i utlånsforskriften bidro til oppgangen, må nedgangen det siste året sees i sammenheng med høye boligpriser og stigende renter, viser fersk statistikk fra Norges Eiendomsmeglerforbund, Ambita og Samfunnsøkonomisk Analyse.

I 2022 gikk antallet førstegangskjøpere ned 10,8 prosent fra rekordsterke 2021, til det laveste nivået siden 2017. I 2022 var det en klar nedgang i antallet førstegangskjøpere i alle de store byene. Fallet var størst i Oslo med en nedgang på 14,6 prosent. Andelen førstegangskjøpere av befolkningen i Oslo falt til det laveste nivået som er målt i statistikkens historie.

Carl O. Geving – Foto: Jonas Karlsen
  • 2022 var et tungt år for førstegangskjøpere. I Oslo falt andelen førstegangskjøpere til et historisk bunnivå. Kombinasjonen av høyere renter og høyere boligpriser kom i veien for mange unges boligdrøm. Fallet kom brått etter noen år med oppgang, og viser at førstegangskjøpere er mer pris- og rentesensitive enn andre grupper, sier administrerende direktør i Norges Eiendomsmeglerforbund Carl O. Geving.
  • Priskorreksjonen sist høst og oppmykningen av rentestresstesten fra 2023 letter situasjonen noe for førstegangskjøpere, samtidig vil nye renteøkninger kunne svekke førstegangskjøpernes kjøpekraft. Konkurransen i bruktmarkedet skjerpes av en svak tilbudsside, og tilbudssiden er under økende press av behovet for å bosette tusenvis av nye flyktninger. Etter at kravene til egenkapital ved kjøp av sekundærbolig ble lempet, og med forventning om prisstigning på sikt, tror vi også at førstegangskjøperne vil møte mer konkurranse fra småinvestorer som kjøper bolig for utleieformål, sier administrerende direktør i Norges Eiendomsmeglerforbund Carl O. Geving.
  • Slik situasjonen er nå har regjeringen en lang vei å gå for å kunne oppfylle ambisjonen i Hurdalsplattformen om at flere skal få muligheten til å eie sin egen bolig. En mangelfull boligforsyning er hovedutfordringen. Vi håper at det boligpolitiske arbeidet på både sentralt og lokalt nivå løftes høyt på den politiske dagsorden i tiden som kommer, sier administrerende direktør i Norges Eiendomsmeglerforbund Carl O. Geving.

For flere kommentarer kontakt:

Carl O. Geving, administrerende direktør – 91582454

Svein Strømnes, kommunikasjonsdirektør – 93094191

Om statistikken

Tallene i analysen er hentet fra grunnboken. Det er hentet ut observasjoner for når en person første gang ble registrert i grunnboken som eier av mer enn 25 prosent av en fast eiendom, samt hvilken alder personen hadde ved dette tidspunktet.

Til sammen er om lag 1 000 000 registreringer de siste tretten årene analysert.

Grunnboken har tall for erverv både ved fritt salg, arv, skifteoppgjør ved skilsmisse og separasjon. Når det gjelder diskusjonen om «førstegangsetablerere» er det mest interessant med de som kjøper sin egen bolig. Derfor er tallene i analysen knyttet til fritt salg.

Følgende selekteringer i utvalget gjøres av Ambita:

• Kun omsetninger under fritt salg
  • Kun omsetninger av eiendom regulert til boligformål
  • Kun boligkjøp av personer i alderen 20-39 år
  • Som eier mer enn 25 prosent
  • Statistikken registrerer i utgangspunktet dato for tinglysning. Kjøpstidspunktet estimeres ved å trekke 60 dager fra denne datoen.