OSLO, Spaces Apotekergata 5274_Oslo_Norway_Entrance_Withoutpeople1B

Innlegg: Hvorfor selger ikke meglere proptech?

Av: Thomas Weeden, norgessjef Regus og Spaces – (Artikkelen ble først publisert i Eiendomsmegleren nr. 5 2019)

Fasader er i ferd med å bli mindre viktige enn teknologien bak dem. Det glemmer mange næringsmeglerne.

En bølge av ny teknologi holder på å snu opp-ned på alle sidene ved den tradisjonelle eiendomsbransjen. Flere får øynene opp for at det ikke holder med moderne og nyoppussede bygg for å vinne konkurransen i morgendagens eiendomsmarked. Du må også ha høyteknologi i veggene.

Dessverre kan det virke som om mange næringsmeglere ikke har fulgt med i timen. Det kan virke som om noen fortsatt tror at «proptech» er et moteord og at den viktigste innovasjonen er at mer kan styres via en app.

De viktigste bygningsteknologiene finner du ikke på telefoner, men i og rundt bygg. Det er sensorer og kontroller, sendere og kabler til å koble dem sammen, og tjenere og datamaskiner til å samle og finne mønstre i data. Det lar gårdeiere overvåke, automatisere og effektivisere alle deler av driften, fra å minimere strømforbruket til å løse problemer før kunder rekker å legge merke til dem.

Teknologi kan ikke bare senke driftskostnadene, men også øke verdien av eksisterende og nye bygg. Det kan dreie seg om smarte algoritmer for å koble sammen riktig utleier og leietaker. Eller om selskaper som Spacemaker, som bruker kunstig intelligens til å analysere alt fra demografi til solforhold for å finne bedre måter å utnytte en tomt på.

Proptech skaper verdiøkninger og kostnadskutt langs hele verdikjeden. Overskuddet bør ikke bare komme gårdeiere til gode, men også kunder, i form av lavere pris og bedre produkter og tjenester.

Det opplever jeg ikke at det gjør i dag. Det blir i hvert fall ikke synliggjort for meg som kunde.

Regus er Norges største utleier av fleksible kontorløsninger. Vi er en tung bruker av ny teknologi. Vi bygger løsninger for at å bestille kontorplass skal bli like raskt, enkelt og fleksibelt som å bestille hotellrom. Vi bruker teknologi til å overvåke og analysere hvordan kundene bruker arealene, slik at vi kan gi dem tilpassede tilbud, og utvikle bedre løsninger når vi bygger nye sentre. Denne informasjonen får også kundene tilgang til, slik at de kan tilpasse kundeforholdet etter hva de faktisk trenger.

Men Regus er også en stor leietaker. Vi leier i dag 55 000 kvadratmeter med næringseiendom i Norge, fordelt på 21 leiekontrakter. Jeg har ennå ikke opplevd at teknologi har blitt brukt som salgsargument overfor meg som kunde. Jeg vet ikke engang hvilken teknologi som finnes i byggene.

Jo, vi har balansert ventilasjon, temperaturstyring, og bevegelsessensorer til å styre lyset. Men det har alle moderne bygg. Hvor er teknologien som gjør en forskjell for meg som kunde? Hvor er teknologien som lar meg overvåke energiforbruket eller fjernstyre varmeanlegget? Hvorfor må jeg fortsatt ringe vaktmesteren hvis noe går i stykker?

Selv om teknologien finnes, blir den ikke gjort aktuell for kunden. Her kan næringsmeglere gjøre en langt bedre jobb.

Det er næringsmeglernes rolle å bygge over kunnskapsgapet mellom gårdeiere og kunder. Derfor er næringsmeglerne kanskje den gruppen som trenger mest kunnskap om proptech. De må kunne formidle til kundene hva den nye teknologien betyr for dem, og samtidig formidle til gårdeierne hva kunden etterspør.

På kundesiden er det to viktige faktorer: hvordan teknologien påvirker kunden og boforholdet direkte, og hvordan det påvirker kostnadene. Næringsmegleren må kunne gi gode svar på begge deler. På gårdeiersiden må næringsmegleren kunne hjelpe gårdeieren å videreutvikle eiendommen ved hjelp av teknologi, basert på hva kunden etterspør.

Norge er ikke noen teknologisinke. Det virker ikke som om norske gårdeiere er noe dårligere til å ta i bruk ny teknologi enn andre. Men når det gjelder å omsette teknologien til virkelighet for kunden, har vi en lang vei å gå.

Del artikkel