Det norske realestate-tech-kartet august 2017

Digital oppdatering for august: Kan maskinene snart skrive salgsoppgaven?

5 nyheter om real-estate tech hjemme og ute som det er verdt å få med seg!

Av: Carsten Henrik Pihl, forbrukerrådgiver og analyseansvarlig i NEF

Ingen sommerferie å spore på digitaliseringsfronten. Her er fem digitaliseringsnyheter fra nyhetsbildet de siste månedene.

NEFs forbrukerådgiver og analyseansvarlig Carsten Pihl følger den teknologiske utviklingen for eiendomsmeglingsteknologi tett. Her er hans oppsummering av viktige utviklingstrekk sommer 2017.

Vil du lære mer om Digitalisering av boligsalg og eiendomsmeglingsbransjen? Bli med på vårt nye kurs «Eiendomsmegling i en digital verden»:

 

1. Salgsoppgaveroboten «Eddie» vist frem

Under Ambitas «After Work» arrangement for eiendomsbransjen i Oslo midt i august presenterte Alva Technologies konseptet for salgsoppgaveroboten «Eddie» basert på blant annet kunstig intelligens. Alva Technolgies er deleid av Ambita.

Roboten skal lese gjennom alle papirene som eiendomsmeglere nå leser gjennom for å få frem viktig informasjon til selgere. For eksempel kommunale papirer og styrepapirer i borettslag. Roboten skal kunne identifisere og hente frem den viktige informasjonen som må være med i salgsoppgavene.

Teknologi som minner om ulike «due diligence»-roboter som er tatt i bruk av advokater. Les mer om roboter i advokatbransjen

Salgsoppgaverobot fra Alva Technologies
Salgsoppgaverobot: Julija Pauriene fra Alva Technologies presenterte i forrige uke konseptet for salgsoppgaveroboten «Eddie» basert på blant annet kunstig intelligens. (Foto: Carsten Pihl)

2. Facebook lanserer «dynamic ads» for eiendomsmeglere

Facebook har blitt en naturlig distribusjonkanal for eiendomsannonser både ute og hjemme. I USA lanserte Facebook i sommer verktøyet «dynamic ads».

Produktet er slik at eiendomsmeglere får mulighet til å vise annonser til kjøpere som tidligere har søkt etter annonser på eiendomsmeglernes sider. Facebook dynamic ads kobler sammen Facebooks egen annonseplatform og meglerens annonser og søkesystem.

Deretter sørger systemet for automatisk å vise relevante annonser til forbrukerne.

Et system som ligner noe på de produktene som allerede er i bruk hos norske eiendomsmeglere i dag. Om og når Facebooks nye produkt kommer til Norge er usikkert. (Les mer om Dynamic Ads her.)

En ny undersøkelse fra BI viser forøvrig at 74 prosent av nordmenn bruker Facebook til å oppdatere seg på lokale nyheter, leser vi i nyhetsbrevet til Helt.Digital. Dermed er det naturlig å bruke Facebook som annonsekanal. 

3. Amerikanske Realtor.com med nytt verdsettings- og rådgivningsverktøy for boligeier

Maskinell prissetting av eiendommer skaper alltid diskusjon med eiendomsmeglere. Det vil nok det nye verktøyet til den amerikanske boligportalen Realtor.com også gjøre.

Boligeiere kan med verktøyet få se hva boligen er verdt, omsettinger i området, få informasjon om lånet sitt (og om det kanskje burde refinansiere), tips om oppussing mm.

Full oversikt: Dashboardet til Realtor.coms «My Home» tjeneste der boligeiere får se verdien på boligen sin. (Faksimilie fra Realtor.com)

Oversatt til norske forhold er det som om Schibsted skulle gitt boligselgere informasjon fra Finn.no, verdsettelestjenensten MinBolig.no (som forresten er nede for tiden), låneformidlingstjenesten Penger.no og drysset på litt ekstra statistikk og råd.

Denne tjenesten fortsetter trenden med at portalene ønsker å binde brukerne mer til seg, samtidig som man kan tjene ekstra på for eksempel låneformidling. Samtidig vil tjenesten være nyttig for Realtor.com, som får nærmest fullt innsyn i boligeieres økonomi. Dermed kan de vise mer relevante boligannonser til disse eierne.

Realtor.com er eiet av Murdoch-konsernet, og tjenesten drives på lisens fra eiendomsmeglerorganisasjonen NAR. Les mer i pressemeldingen 

4. Realestatetech-kartet oppdatert

Vi har oppdatert realestatetechkartet med en ny august-utgave. Noen endringer har blitt gjort siden mai-utgaven.

Inn kommer blant annet crowdfundingselskapet Kameo. Dette tilbyr investorer å låne til eiendomsprosjekter. I samme gate som Aparto som ble nevnt på kartet i mai – selv om de henvender seg mot utleiemarkedet.

Vi har lagt inn førnevnte Alva Technologies. Ellers er det noen små endringer med flyttinger av selskap fra en kategori til en annen.

Vi holder også en del av selge-selv-selskapene under «observasjon», i det flere tjenester har vært stengt ned i kortere eller lenger tid på grunn av oppdateringer.

5. Mer penger til nettmeglere

Den britiske nettmegleren Emoov meldte i slutten av august at de har fått inn 9 millioner pund i funding for å satse ytterligere på teknologi og markedsføring. Emoov er i sterk konkurranse med blant annet nettmegleren Purplebricks.

Bli med på kurs om eiendomsmegling og digitalisering!

Digitaliseringen av eiendomsmeglerbransjen fører til nye utfordringer for eiendomsmegleren. Dette kurset gir eiendomsmeglere overblikk over hvor digitaliseringen nå går, hvilke utfordringer det skaper for eiendomsmeglere knyttet til boligene, markedsføringen og forbrukernes forventninger.

  • Nytt, dyrere og digitalt tilbehør i boligen, hva følger med?
  • Digital markedsføring – hva er viktig?
  • Hva kan vi lære av forbrukerne – hva spør de om?
  • 5 digitale utviklingstrender!

Kurset går i tre byer nå i høst: Les mer og meld deg på! 

Del artikkel