dig-oppdatering-januar

Digital oppdatering: Robotene kommer og 21 milliarder investert i 2016

Digital oppdatering: 7 nyheter om realestate-tech i januar det er verdt å få med seg.

Den teknologiske utviklingen for eiendomsmeglere går fort fremover. Her har vi samlet syv nyheter fra nyhetsbildet de siste ukene.

NEFs forbrukerådgiver Carsten Pihl følger den teknologiske utviklingen for eiendomsmeglingsteknologi tett. Her er hans oppsummering av viktige utviklingstrekk i januar 2017.

1. 21 milliarder investert i bolighandel-teknologi

Det ble investert 2,6 milliarder dollar – omtrent 21 milliarder kroner – i bolighandelteknologi i 2016. Det viser tall fra analyseselskapet CB Insights. Prognosen ved inngangen til 2016 var 1,8 milliarder dollar! Tallene er «friske penger» inn i bransjen, fra investorselskaper mm.

Penger bruk av aktørene selv til forskning og utvikling er ikke inkludert.

Store investeringer: CB Insights statistikk over hva som er investert i realestate-tech de siste årene. (Kilde: CB Insights)
Store investeringer: CB Insights statistikk over hva som er investert i realestate-tech de siste årene. Tallene er milliarder dollar. (Den blå streken angir hvor mange investoravtaler som er inngått.) (Kilde: CB Insights)

2. Mitt boligsalg – app for boligselgere

Hjem igjen: Privatmegleren lanserte i løpet av januar appen «Mitt boligsalg» som skal hjelpe boligselgere å ha kontroll over boligsalget. Her finnes sjekklister, informasjon fra eiendomsmegleren mm – alt på et sted. Privatmegleren er ikke først i Norge med dette, men appen viser gode takter, og sett fra et forbrukerperspektiv er det smart å gi selgerne mer innblikk i prosessen. Appen ser du blant annet i appstore her.

I tillegg er det spennende å se om Privatmegleren ønsker å utvikle appen videre som en inngang for boligannonser. Selgere er jo kjøpere…

3. Realestate-tech kartet for Norge oppdatert

I all ubeskjedenhet: NEF lanserte tidligere i januar versjon 2 av realestattech-kartet som følger de norske teknologiselskapene som leverer innoverer innen boligsalg og eiendomsmegling.

norske-retech-kartet_jan2017-1200
Les mer om kartet her

4. God boligverdiside – fra Australia

Diskusjonen om prissetting av boliger går høyt i mange deler av verden. Og det kommer stadig nettsteder som bruker prisstatistikk og annen «big data» til å verdivurdere boliger. Det gir både selgere og kjøpere mer informasjon om markedet.

Her hjemme gjenoppstod Schibsteds boligverdiside som minbolig.no i høst. Siden er begynt å markedsføres nå på nyåret. Interesserte i temaet bør også ta en titt på den australske siden Realestate.com.au

Her gis det mye god informasjon. Blant annet gir siden informasjon om lignende salg og boliger for salg i området. Tjenesten er laget for å få flest mulig til å registrere seg, så for å få all informasjon må man logge inn. Se eksempel her.

Forøvrig er verdivurdring et satsingsområde for mange portaler. Bare for noen dager siden kom det meldinger om at den store britiske portalen Zoopla kjøper verdivurderingsselskapet Hometrack. Les mer her

5. Chatbot for eiendomsmegling lansert

Bruken av intelligente roboter – såkalte chatbots – er spådd en stor fremtid, for eksempel til førstelinje kundebehandling.
Utviklingsselskapet apartmentocean.com er et av selskapene som arbeider med dette.

Chatboten fra Apartment Ocean kan for eksempel drive enkel førstelinje kundeprat. (Kilde: Apartmentocean.com)
Alltid våken: Chatboten fra Apartment Ocean kan for eksempel drive enkel førstelinje kundeprat. (Kilde: Apartmentocean.com)

Deres bot kan «sitte» på eiendomsmeglingsforetaks sider og agere med mulige kunder. Boten kan for eksempel stille spørsmål om hva boligkjøpere er på jakt etter, og så begynne å fore med annonser – samtidig som man sørger for å få inn epost-adresse og annen kontaktinformasjon. Les mer her!

6. Robotjournalisten kommer – kommer salgsoppgaveroboten også?

NTB lanserte i fjor høst en egen «robotjournalist» blant annet for å skrive sportsreferater. Det denne roboten – og andre journalistroboter gjør – er å bruke et sett av systematisk informasjon til å lage en (forholdsvis god) tekst.

Dette kan åpne opp muligheter i boligbransjen også, for eksempel for produksjon av salgsoppgaver som i stor grad er systematisering av informasjon.

En ny bok om temaet ble lansert av to norske forfattere i januar. Se denne artikkelen for mer informasjon om temaet og boken.

7. Portal vil automatisk vise de beste bildene først

Mer roboter. Nå på bildefronten: På bransjekonferansen Inman Connect i New York i januar presenterte den store portalen Trulia (som er eid av markedsleder Zillow) en teknologi som gjenkjenner gjenstander på bildene i en boligpresentasjon, og legger de beste og viktigste bildene først.

«Vi har lært våre maskiner til å skjønne innholdet på bildet, for eksempel kjøkken, bad og materialer som er brukt»,sa Deep Varma hos Trulia, i følge Inman.com (betalingsmur). 

 

Spørsmål, kommentarer eller innspill om temaet? Eller er du/dere interessert i foredrag om den digitale utviklingen? Ta kontakt med NEFs Carsten Pihl.

 

Les også styreleder Kurt Buck: Jeg elsker innovasjon

Del artikkel