7 nyheter om real-estate tech hjemme og ute som det er verdt å få med seg!
Den teknologiske utviklingen for eiendomsmeglere går fort fremover. Her har vi samlet syv nyheter fra nyhetsbildet de siste månedene.
NEFs forbrukerådgiver og analyseansvarlig Carsten Pihl følger den teknologiske utviklingen for eiendomsmeglingsteknologi tett. Her er hans oppsummering av viktige utviklingstrekk våren 2017.
Vil du lære mer om Digitalisering av boligsalg og eiendomsmeglingsbransjen? Bli med på vårt nye kurs «Eiendomsmegling i en digital verden» – Oslo 14. juni, Bergen og Stavanger til høsten! Les mer om kurset her!
1. Enda mer penger til utvikling i år
Det puttes stadig mer penger inn i utvikling av realestate-tech. Analyseselskapet CB Insights anslår at det i år vil bli investert rundt 3 milliarder dollar – altså rundt 25 milliarder kroner. Dette er opp fra 2,6 milliarder dollar i 2015. Husk at dette er friske investorpenger utenfra, og omfatter ikke ulike selskapers egen forskning og investering.
Les mer her
2. Trulia velger bilder etter brukeren
Den amerikanske portalen Trulia (som er USAs nest største) har vist den nye tjenesten der de viser bilder i annonsene basert på interessentens preferanser. Det betyr at alle annonser og listinger blir personalisert til den enkelte bruker. Har man vist interesse for kjøkken, vil det blir kjøkkenbilder man ser, har man vist interesse for stuer får man se stuebilder.
Slik regner Trulia med å gjøre annonsene mer interessante for brukerne – og dermed gi selgeren (og eiendomsmegleren) mer valuta for pengene.
Les mer i denne artikkelen
3. Ny nettmegler lansert i Norge
I Norge har nettmegleren Marton.no blitt lansert. Navnet kommer fra gründeren til den svenske nettmegleren Hemvärket.se – Imre Marton. Han sitter også i styret for den nye norske nettmegleren.
Marton skal drive eiendomsmegling (altså ikke selge-selv-tjeneste), og la brukerne selv gjøre en del av jobben. Prisen er i følge nettsiden på 25.000 kroner.
Les også: Blockchain-guru i Oslo: Slik vil blockchain påvirke eiendomshandelen
4. BNBolig har startet
I april åpnet eiendomsmegleren BNBolig. De har satset på høy grad av automatisering «under panseret», men fremstår utad kanskje som en mer vanlig eiendomsmegler enn kanskje var forventet.
BNBolig bruker tjenesten «Klart salg» for kontakt med selger. En tjeneste litt lik de for eksempel Eiendomsmegler Vest og Privatmeglreen har. Men BNBolig lar selgeren teste «Klart salg» før avtale inngås, noe som er en fordel når man skal skape trygghet til prosessen.
5. Selge-selv-tjenesten Bolink tilbyr Matterport-3D
Selge-selv-tjenesten Bolink.no har blitt lansert, og er nok et skudd på «selge-selv-stammen». Tjenesten er ganske lik de andre i segmentet – bortsett fra at de bruker den amerikanske fototjenesten Matterport for å lage 3D-modeller. Denne tjenesten har vært litt i bruk i Norge tidligere, men ikke på selge-selv-tjenester.
6. Realestate-tech kartet oppdatert
Vi har oppdatert Realestatetech-kartet med en ny mai-utgave (se toppen av artikkelen). Noen endringer har det blitt siden januar-utgaven. Førnevnte Marton og Bolink er lagt inn.
Det samme har crowdfundingselskapet Aparto. Disse fikk oppslag i Dagens Næringsliv tidligere i vinter, og skal drive folkefinansiering av utleieleilighter. Altså at man kan invester i en «bit» av en utleieleilighet (for minimum 10.000 kroner). Første objekt er nå underveis.
7. «Se» hagehytten før du kjøper den
Hagehusprodusenten Willab Garden har lansert en app med en spennende funksjon. For å se hvilket hagehus som passer, kan man ta bilde av sin bolig/hage, og få plassert inn hagehus på området.
Foreløpig mer moro enn praktisk nytte, kanskje – for appen mangler blant annet mulighet til å se ting i forhold til hverandre. Men en liten forsmak på hvordan slike AR-tjenester («Augmented Reality» – «tilpasset virklighet») kan bli i fremtiden. Du finner tjenesten her. Lenke til appstore er nederst på siden.
Bli med på kurs om eiendomsmegling og digitalisering!
Digitaliseringen av eiendomsmeglerbransjen fører til nye utfordringer for eiendomsmegleren. Dette kurset gir eiendomsmeglere overblikk over hvor digitaliseringen nå går, hvilke utfordringer det skaper for eiendomsmeglere knyttet til boligene, markedsføringen og forbrukernes forventninger.
- Nytt, dyrere og digitalt tilbehør i boligen, hva følger med?
- Digital markedsføring – hva er viktig?
- Hva kan vi lære av forbrukerne – hva spør de om?
- 5 digitale utviklingstrender!