Norske forbrukere på boligjakt i utlandet skal ikke villedes, mener Forbrukerombudet. De ber firmaet «Norsk Eiendomsmegling» endre markedsføringen.
Firmaet «Norsk Eiendomsmegling holder til på Gran Canaria, og har norske boligkjøpere som målgruppe. Foretaket er en del av en spanskregistrert meglergruppe og er underlagt spansk regelverk.
Men nettsiden er bygget opp på en slik måte at norske forbrukere kan få inntrykk av at selskapset er norsk, og dermed underlagt norske eiendomsmeglerlov. Dette er ikke riktig, og derfor ber Forbrukerombudet om at markedsføringen – og dermed også nettsiden – endres.
— Forbrukere som besøker nettsidene til Norsk Eiendomsmegling kan få inntrykk av at selskapet er norsk og dermed underlagt norske regler for megling. Det spanskregistrerte selskapet må nå endre markedsføringen så forbrukerne ikke villedes til falsk trygghet, sier fagdirektør Tonje Hoved Skjelbostad (bildet) i Forbrukerombudet.
Forbrukere må ikke villedes
– I Norge er det strenge krav til blant annet utdanning, hvordan foretakene organiseres og hvordan megleroppdraget utføres. Norske forbrukere på boligjakt i utlandet skal ikke villedes til å tro at de får denne sikkerheten når de ikke gjør det, sier fagdirektør Tonje Hovde Skjelbostad i Forbrukerombudet.
Norsk Eiendomsmegling holder til på Gran Canaria, og har norske boligkjøpere som målgruppe. Foretaket er en del av en spanskregistrert meglergruppe og er underlagt spansk regelverk.
Selskapet markedsfører likevel tjenestene sine som «Så trygt. Så enkelt. Så norsk». Forbrukerombudet mener markedsføringen, sammenholdt med navnet på selskapet og bruk av norsk domene, kan gi forbrukerne en uriktig forventning om at Norsk Eiendomsmegling er underlagt norsk regelverk.
– Forbrukerne kan dermed risikere å ta en økonomisk beslutning på feil grunnlag, ved at de kjøper en feriebolig av en megler som de tror tilbyr «norsk trygghet», sier Tonje Hovde Skjelbostad.
Kan ikke kalle seg «MNEF»
Norges Eiendomsmeglerforbund påtalte i 2016 at firmaet «Norsk Boligformidling» på sine nettsider feilaktig brukte NEFs logo. «Norsk Boligformidling» har etter dette blitt kjøpt opp av firmaet Connect Real Estate, som nå har to kontoret på Grand Canaria med navnet «Norsk Eiendomsmegling».
NEF har også endret sine etiske regler, slik at eiendomsmeglere som jobber under utenlandsk regelverk ikke har lov til å bruke «MNEF» i markedsføringen. (Se paragraf 8.)
-Vi er glade for at også Forbrukerombudet har tatt tak i denne saken. Det er viktig at norske forbrukere ikke blir villedet når de kjøper bolig i utlandet, sier advokat Nina F. Skumsrud i NEFs juridiske avdeling.
Finanstilsynet har advart tidligere
Forbrukerombudet er ikke den første norske myndigheten som har hatt «Norsk Eiendomsmegling» i søkelyset. Finanstilsynet sendte i januar i år ut en markedsadvarsel om selskapet der de blant annet skriver:
Finanstilsynet gjør oppmerksom på at Norsk Eiendomsmegling ikke har tillatelse fra Finanstilsynet som norsk eiendomsmeglingsforetak i henhold til lov om eiendomsmegling. Dette innebærer at Finanstilsynet ikke har tilsyn med foretaket eller de tjenestene foretaket tilbyr.
Finanstilsynet anbefaler både kjøpere og selgere av eiendommer som formidles av foretaket å innhente nødvendig informasjon om relevant lokalt regelverk, og foretakets ansvar og rolle i eiendomshandelen, før inngåelse av avtale med eller gjennom foretaket.
Les hele Finanstilsynets uttalelse her
Frist til 18. mai med å endre
Forbrukerombudet ber nå Norsk Eiendomsmegling endre markedsføringen så det går tydelig frem at de tilbyr kjøp og salg av bolig etter spansk lovgivning. Selskapet har fått frist til 18. mai 2017. Det var Eiendom Norge som klagde det spanskregistrerte meglerforetaket inn til Forbrukerombudet.
Foto av Tonje Hovde Skjelbostad: Kimm Saatvedt