For de fleste eiendomsmeglere blir eiendomsmegling en livsstil. Og det skaper debatt. Det er utfordrende å finne balansen mellom jobben og livet. Debatten er ikke svart hvitt. Det finnes flere svar.
Av: Carl O. Geving – adm. dir. i Norges Eiendomsmeglerforbund – Innlegget ble først publisert i Eiendomsmegleren nr. 3 2024
NEF er eiendomsmeglernes organisasjon. Vårt mål er en bærekraftig bransje hvor flere blir værende i livslange karrierer som eiendomsmegler.
Under NEFs vårkonferanse i Stavanger holdt eiendomsmegler MNEF Soliman Sarwar og eiendomsmegler MNEF Kaisa Shailin Kvamme et svært inspirerende foredrag. De snakket om hvordan man kan lykkes med å bygge bærekraftige karrierer. De fortalte sine historier åpent og delte sine strategier uten filter. Old School versus New School. Begge deler fungerer godt, selv om Soliman og Kaisa velger ulike løsninger for å finne sitt balansepunkt.
Kaisa er veldig tydelig på at hun ikke tar telefonen når en kunde ringer en sen kveldstime. Hun setter klare grenser og styrer kundens forventninger. Vi skal ikke bare jobbe hardt, vi skal også ha det godt sier hun. Soliman på sin side er alltid tilgjengelig. Han tar den sene telefonen og han lever godt med det. Han er opptatt av å bygge team, at meglerne hans har ulike styrker og ulike roller på laget. Der Kaisa tiltrekker seg kunder ved hjelp av sin Instagram-profil, er Soliman etter eget utsagn ganske dårlig på sosiale medier. Til gjengjeld kjenner Soliman halve byen og driver et av de største meglerkontorene i Oslo. Kaisa har med sin filosofi på få år etablert en meglerbedrift med stor suksess i Bergen.
Soliman og Kaisa anerkjenner og heier på hverandres suksess.
Begge har det til felles at de er strukturerte og har sterk tro på egne arbeidsmetoder. Og de bryr seg om sine ansatte. Teamet må fungere for at butikken skal gå bra. Det er viktig å ha det bra på jobb, selv om presset er høyt.
Eiendomsmeglere som lever i konstant konkurranse, takler presset forskjellig og med ulike strategier. Gode bransjeledere ser og tar hensyn til ulike behov.
Jeg tror at vår felles bransje vil bli bedre om vi blir flinkere til å dele erfaringer med problemer og løsninger. Det kan hjelpe oss til å bygge en bedre internkultur, og det kan hjelpe oss til å synliggjøre for omverden hva bransjen står for.
Mange vil mene at influenser Sebastian Solberg, som har kritisert eiendomsmeglere for å være utilgjengelige i ferien, har fått mer oppmerksomhet enn han fortjener. Hans uttalelser fremstår lite seriøse. Faktum er at de fleste kunder er godt fornøyd med eiendomsmegleren sin.
Verre er det at influenseren fikk svar fra flere eiendomsmeglere som tilbød seg å avbryte ferien. Det viser at debatten er viktig. Vi må dyrke yrkesstolthet i bransjen, og lytte til unge stemmer som bringer med seg nye tanker, verdier og arbeidsmetoder