I eiendomsmeglingsforetak skal fagansvarlig, daglig leder og styremedlemmer vurderes som egnet før tiltredelse. Kravet til egnethet skal bidra til at foretaket de styrer eller leder, drives forsvarlig.
I november i fjor kom Finanstilsynet med et nytt rundskriv om vurdering av egnethetskrav, rundskriv 3/2023. Rundskrivet erstatter tidligere rundskriv 1/2020.
Mange av endringene er kun av pedagogiske karakter (flyttet fra et avsnitt til et annet), men det fremkommer også en del presisereringer. De fleste av disse er likevel ikke relevante for eiendomsmeglingsbransjen.
I rundskrivet er det imidlertid presisert at egnethetskravet også gjelder for aksessoriske forsikringsagenter, se pkt. 2.4, siste kulepunkt.
Det er likevel ikke et krav at et aksessoriske forsikringsagentforetak sender inn melding til Finanstilsynet om egnethetsvurdering, men forsikringsforetaket som agenten har inngått formidlingsavtale med, skal sende inn bekreftelse om at vilkårene for registrering er oppfylt. Dette innebærer at forsikringsforetaket må vurdere og bekrefte egnetheten til relevante personer i det aksessoriske forsikringsagentforetaket.
Når det er sagt følger det av rundskrivet pkt. 4.4 at det, for aksessoriske forsikringsagentforetak, er krav om fremleggelse av politiattest kun for daglig leder og andre personer i den faktiske ledelsen som er ansvarlig for den aksessoriske forsikringsformidlingsvirksomheten. Finanstilsynet har bekreftet at dette innebærer at daglig leder og andre personer i den faktiske ledelsen som er ansvarlig for den aksessoriske forsikringsformidlingsvirksomheten må fremlegge politiattest for forsikringsforetaket, i forbindelse med forsikringsforetakets egnethetsvurderinger av agenter de inngår avtale med.
Når det gjelder kravet til erfaring og faglige kvalifikasjoner (rundskrivets pkt. 5.3, 1. avsnitt, siste setning) har tilsynet bekreftet at det er forsikringsforetaket som skal oppbevare dokumentasjon på opplæring, jf. forsikringsformidlingsforskriften § 1-1 siste ledd. Tilsynet understreker imidlertid at det aksessoriske forsikringsagentforetaket også har et selvstendig ansvar for å påse at kravene til registrering er oppfylt, herunder kravet om kvalifikasjon og opplæring. Det forventes derfor at agentforetakene fører en oversikt over hvilke ansatte som har gjennomført godkjent opplæring.
Rundskrivets pkt. 3 om foretakenes egnethetsvurdering er nytt. Finanstilsynet har bekreftet at ansvaret ligger til styret, men tilsynet kan ikke se at eiendomsmeglingsloven er til hinder for at styret i enkelte tilfeller delegerer dette f.eks. til administrasjonen.
Finanstilsynet har for øvrig opplyst at pkt. 3 beskriver Finanstilsynets forventninger til foretakenes egnethetsvurderinger. Det framgår imidlertid av rundskrivets pkt. 4 at det bare er enkelte foretakstyper som må legge ved disse i meldingen til Finanstilsynet. Eiendomsmeglingsforetak er ikke blant disse, så her er bekreftelsen i KRT-1157 i utgangspunktet tilstrekkelig. Finanstilsynet forventer imidlertid at foretakets egnethetsvurderinger er tilgjengelige på forespørsel.
Du finner rundskrivet i sin helhet her.