NEF-Illu-Kurs-eKurs

Erfaringer etter ny forvaltningspraksis – Finanstilsynets løypemelding

I brev av 17. desember 2024 informerte Finanstilsynet om den nye forvaltningspraksisen med skjerpede krav til eiendomsmeglingsfortakenes styrer. Stikkordene for de nye kravene er nødvendig kompetanse hos styremedlemmene og tilstrekkelig avstand mellom styret og fagansvarlig.

Endringene ble første gang varslet under NEFs Høstkonferanse i 2024. Vi skrev om endringene her: Finanstilsynet varsler ny forvaltningspraksis: Nye krav til styrenes kompetanse – NEF.no og her: Brev fra Finanstilsynet: Bekrefter den nye forvaltningspraksisen med skjerpede krav til styrenes kompetanse – NEF.no.

Med unntak av kravene til oppdatert eiendomsfaglig kompetanse og at minst ett av styremedlemmene må ha erfaring med antihvitvaskingsarbeid, er øvrige krav bør-krav, altså en klar føring, men ikke et må-krav. Dersom foretaket har avvikende løsninger, må dette risikovurderes og begrunnes, og foretaket må kunne vise til kompenserende tiltak.

Den nye praksisen trådte i kraft 1. januar 2025 for nye foretakstillatelser, nye styremedlemmer og for rolleendringer. Under NEFs Vårkonferanse i mai 2025 la tilsynet frem løypemelding. Erfaringene så langt viser at et betydelig antall søknader/endringsmeldinger mangler foretakets egenvurdering av styrets kompetanse. Der egenvurderingen har vært vedlagt søknaden, har vurderingen vært mangelfull fordi begrunnelse/risikovurdering har manglet der foretakets fagansvarlig og daglig leder er samme person.

Samtidig viser henvendelser til tilsynet at enkelte foretak har oppfattet den nye praksisen som absolutte krav.

Tilsynet understreket at det er foretakets ansvar å ha tilstrekkelig kompetanse i styret, og at foretakene må gjøre en løpende vurdering av at kompetansen og sammensetningen er i samsvar med den nye praksisen. Tilsynet minnet avslutningsvis om at den nye praksisen vil bli fulgt opp for alle foretak – også de uten endringer – ved tilsyn etter 1. juli 2025.

Del artikkel