• Annonse
_DSC0215

Gründerne som utvikler ‘Shopify’ for eiendom

Hva om leilighetskjøp var like enkelt som å kjøpe en bil fra Tesla på nett? PropTech-selskapet Plyo gjør dette mulig for salg av nybygg. Plyo utvikler en plattform der målsettingen er å automatisere og heldigitalisere kjøpsprosessen fra a til å for potensielle boligkjøpere.

En slik salgsfremmende og kostnadsbesparende teknologi begynner å gi resultater.

Av: Herman Wenstad, Plyo – Artikkelen ble først publisert i Eiendomsmegleren nr. 3 2021

Nærmer seg ca. 20% av nybygg markedet i Norge

Litt etter litt har markedet fått øyne opp for Plyo. Da selskapet ble startet i 2014 var de en av de første aktørene i dette markedet som ønsket å tilby en fullverdig plattform for salg og utleie av eiendom. I en ellers tradisjonell og konvensjonell bransje, ser de at etterspørselen etter digitalisering vokser raskt.

– Ved å kontinuerlig markedsvalidere og utvikle i tråd med utbygger, har vi klart å skape et produkt som samler alle de forskjellige digitale løsningene i en plattform, sier Herman R. Wenstad, med-gründer og Chief Innovation Officer i selskapet.

Wenstad etablerte Plyo sammen med Aksel Gresvig, med-gründer og CEO, og siden oppstart har selskapet spesialisert seg på markedsføring av nybygg. Tidligere i år lanserte de prosjektet Fyrstikkbakken14.no med eiendomsutviklerne Birk & Co og AF Eiendom, muligens tidenes mest digitaliserte nybygg-prosjekt i Norge. Plattformen sentraliserte og digitaliserte hele prospektet. Samtidig utviklet Plyo markedets første boligvelger hvor boligkjøper kan tilpasse boligen før kjøp før de meldte interesse. Prosjektets suksess medførte til at flere av Norges største eiendomsutviklere tok kontakt for å ha lignende teknologi til sine boligprosjekter. Wenstad og Gresvig ser med stolthet på den eventyrlige veksten i Norge. For hver oppnådde milepæl, øker ambisjonsnivået. Etter hvert blir fokuset å rigge til internasjonalisering.

Bygget stein på stein

Selv om gründerne bak Plyo har en lengre merittliste i dag, er det mye arbeid som ligger til grunn. Siden oppstarten i en kald leilighet på Grünerløkka har Wenstad og Gresvig bygget selskapet stein for stein[1] , hele tiden med et fokus på soliditet. Det gjorde at de, til forskjell fra mange teknologiselskaper, ikke har trengt å hente investeringer før nå. I dag har Plyo over 20 ansatte, med tung kompetansebakgrunn fra selskaper som Accenture, Reuters og EssDocs. I dag holder Plyo til i moderne lokaler i Mølleparken på Grünerløkka.

100% av salget for nye boliger blir digitalt

Målet til Plyo er en heldigitalisert kjøpsprosess av nye boliger. Automatisering skal åpne opp for enklere boligkjøpsprosesser og at midler for verdiskapende markedsføring benyttes bedre.

– Dette vil bli enda mere viktig i tiden fremover da konkurransen drar seg til og marginer blir mer sensitive, sier Wenstad.

Videre utfyller Aksel om tilvalg som at en av de kommende store endringene i kjøpsprosessen Plyo er i gang med å utvikle. Tilvalg flyttes fra ettermarked til å bli en del av kjøpsprosessen for premarked, i likhet med utsjekk i en netthandel. Å tilby tilvalg som et element for premarked krever potensielt store endringer i planleggingsfasen for noen selskap. Det er slike omstrukturering i et selskaps DNA Plyo skreddersyr når eiendomselskap går inn for det digitale skiftet.

Den digitale eiendomsselskapet

Lenge har eiendomsbransjen vært blant de tregeste når det gjelder å ta i bruk ny teknologi. Det var da Wenstad og Gresvig så muligheter. Gradvis har bransjen våknet og større strukturelle endringer er i ferd med å skje, presiserer gutta. Digitaliseringens inntog endrer hvordan eiendomsselskaper kjøper digitale tjenester og tvinger de til å utforme en digitale strategi. Da blir samspillet mellom teknologi og interne prosesser veldig viktig.

– Bransjen stormer nå fremover, inn i det digitale. Her vil vi aktørene falle inn i to grupper; de som omfavner det digitale og de som faller bakpå. Etter hvert som konkurransebilde hardner til; blir selskaper nødt til å tilby digitale kundereiser, avslutter Gresvig.