carl_alvorlig

– FINN skaper stadig uro i bransjen

Høsten 2021 gjennomførte FINN en omfattende endring i prismodellen for boligannonser. Meglerkjedene opplevde å bli presset til å akseptere en lite gunstig løsning til en urimelig pris.

Av: Carl O. Geving, adm. dir. Norges Eiendomsmeglerforbund – Artikkelen ble først publisert i Eiendomsmegleren nr. 3 2025

Boligannonsene ble delt inn i små, mellomstore og store pakker, der prisene for mellomstore og store pakker ble mangedoblet sammenlignet med tidligere nivåer. Den nye modellen fratok forbrukerne et reelt valg. FINN krevde at hvert meglerkontor måtte binde seg til én annonsepakke for samtlige boligsalg – uavhengig av hva den enkelte boligselger ønsket. I praksis ble kjedene tvunget til å velge mellomstor eller stor pakke, da ingen ansvarlige aktører kunne forsvare å tilby en liten pakke med lav synlighet. Resultatet ble en betydelig merkostnad for forbrukerne, uten tilsvarende merverdi.

FINNs markedsatferd var så alvorlig at NEF, Huseierne og Forbrukerrådet gikk sammen om å rette sterk offentlig kritikk. FINN forsvarte seg med høye besøkstall og hevdet at forbrukerne fortsatt kunne velge en rimelig liten pakke. Samtidig avviste de kategorisk at den nye prismodellen ville gi dem økte annonseinntekter. Etter flere møter ble det tydelig at FINN ikke var mottakelig for konstruktiv kritikk. De tre organisasjonene valgte derfor å gå ut med offentlig kritikk og klage saken inn for Konkurransetilsynet.

Konkurransetilsynet valgte dessverre å forholde seg passive, men FINNs uheldige praksis fikk bred medieoppmerksomhet.

Utviklingen har blitt akkurat slik NEF, Huseierne og Forbrukerrådet fryktet. FINNs annonseinntekter har økt dramatisk – på bekostning av både forbrukere og bransjen. Ifølge en investorpresentasjon fra Schibsted Marketplaces har FINNs inntekter per annonse doblet seg, fra i snitt 2.300 kroner i 2021 til 4.700 kroner i 2024.

De urimelige markedsvilkårene og den økte oppmerksomheten rundt FINNs praksis har utløst konkurranse. Våren 2024 ble hjem.no lansert.

Paradoksalt nok svarte FINN med å øke prisene ytterligere. Meglerkjeder rapporterer at prisen på den minste annonsepakken har økt med over 700 prosent – til tross for at produktet i praksis er uendret. Dette fremstår som et bevisst grep for å hindre hjem.no i å etablere seg i markedet. Prisøkningen står i sterk kontrast til argumentasjonen NEF, Huseierne og Forbrukerrådet ble møtt med i 2022.

I tillegg har FINN innført en modell for variabel prising, som vil gjøre annonsering enda dyrere. Ifølge samme investorpresentasjon er målet at denne modellen skal bli en ny kraftfull inntektskilde for FINN.

Som om ikke det var nok, har FINN forsøkt å innføre nye avtalevilkår som blant annet innebærer at meglere må gi FINNs ansatte fysisk tilgang til meglerkontorene, og at meglerne må informere boligselgere om hvilken annonsepakke som er valgt – samt begrunne hvorfor de eventuelt ikke anbefaler den største og dyreste pakken. En slik praksis er selvsagt uakseptabel og i strid med eiendomsmeglerens rolle og ansvar etter eiendomsmeglingsloven.

FINN tillater seg denne atferden fordi de har en dominerende posisjon i markedet. I NEF er vi likevel overrasket over hvor langt FINN er villige til å gå for å kontrollere annonsemarkedet.

Denne våren avslørte DN at FINN blåser opp trafikktallene sine og bruker statistikken til å forsvare kraftige prisøkninger. NEF har derfor anbefalt medlemmene å ta forbehold når de formidler annonser på FINN.

NEF er skuffet over at FINN fortsetter å skape uro i bransjen. Dette har vi formidlet tydelig i møte med FINNs ledelse. Eiendomsmeglingsloven slår fast at eiendomshandel gjennom megler skal skje på en kostnadseffektiv måte. Derfor er det et sterkt kostnadsfokus i bransjen. Vi kan ikke akseptere at enkeltaktører misbruker sin markedsmakt til å presse opp transaksjonskostnadene. NEF vil fortsette å følge FINNs markedspraksis nøye.

Del artikkel