«Den kunnskapsbaserte innovasjonen med et klart forbrukerfokus blir den viktigste, mens andre påfunn i historiens lys vil fremstå som keiserens nye klær.», skriver Kurt Buck, styreleder i Norges Eiendomsmeglerforbund.
Den siste tiden har det vært kamp om oppmerksomheten. Populistiske utspill om lønn og hvor enkelt man kan gjøre ting selv har prydet forsidene.
Det er trist at bransjens egne aktører tyr til slike virkemidler for å få oppmerksomhet rundt sine nye konsepter.
De nye tjenestene vi har sett så langt handler ikke om en bedre og tryggere bolighandel for forbrukerne. Det handler ikke om fornøyde kunder og høy KTI. Det handler ikke om anvendelse av den høye kompetansen våre medlemmer innehar. Den handler om en ting, og det er kundestrøm.
Kampen om kundestrøm for å sikre eieren en salgskanal for sine lån og forsikringsprodukter. Helst på en enklest mulig måte. Med en slikt agenda er jeg bekymret for om fokuset på eiendomsmeglingen blir det riktige.
Undergraver kompetansen
Jeg synes det er påfallende hvor langt man er villig til å gå for å undergrave viktigheten av kompetanse. Man undergraver villig den kompetansen som har gitt bransjen et bedre omdømme.
Det er også påfallende at fremtredende personer drar frem en primitiv lønnsdiskusjon for å få mer slagkraft i budskapet sitt i media.
I dag er snittlønnen i bransjen ca 650.000,- Som kjent kreves det 3 års utdanning og 2 års praksis av yrkesutøverne i faget vårt…
Man mener altså at snittlønnen i bransjen skal ned under 400.000,- i året. Det faller på sin egen urimelighet og er totalt useriøst!
Det kommer mer
Vi kommer nok til å se mange forsøk på innovative løsninger fremover. Det er på moten i aller høyeste grad. Noen kommer til å lykkes og vil bli supplementer til bransjens tjenester.
Andre vil mislykkes som følge av mangel på kundefokus og mangel på kompetanse. Disse vil dessverre kunne bidra til dårligere omdømme for bransjen, da de sjelden vil svare til forbrukernes forventinger.
Innovasjon eller ikke, eiendomsmeglerbransjen har alltid vært i utvikling. Vi er flinke til å ta i bruk nye digitale løsninger som for eksempel innen budgivning og annonsering.
Bedre opplevelser til forbrukerne
Vi opplever at nye løsninger fungerer der det gir en bedre opplevelse for forbrukerne. Tradisjonell, skikkelig eiendomsmegling utvikler seg også og blir stadig mer digitalt raffinert.
Billige halveisløsninger har ikke enerett på innovasjon.
Jeg tror den kunnskapsbaserte innovasjonen med et klart forbrukerfokus blir den viktigste, mens andre påfunn i historiens lys vil fremstå som keiserens nye klær.
NEF er ikke negativ til alt som er nytt, snarere tvert imot. Det er imidlertid vår oppgave som profesjonsforbund å vurdere om nye løsninger er i tråd med gjeldende lovverk.
Lovverket er der hovedsakelig for å beskytte forbrukerne og for å sikre sunne konkurranseforhold. Vi følger med.
Kurt F. Buck
Styreleder
Norges Eiendomsmeglerforbund
Les også:
Digitalisering av eiendomsmegling er bra, men ikke når rådene blir borte – kronikk fra Forbrukerrådgiver Carsten Pihl på E24
-Konsekvensene dersom noe skulle gå galt i salgsprosessen kan være store for begge parter – Forbrukerombud Gry Nergård