Bolighandel er viktig for forbrukere, og derfor er det først på listen over saker som Forbrukertilsynet ønsker å jobbe med i 2018.
Artikkelen er utdatert.
Forbrukertilsynet presenterte på januars siste dag planene for hva de vil arbeide med i 2018. Øverst på listen står trygg bolighandel.
-Bolighandel er forbundet med mange følelser, og det fleste av oss har liten erfaring på området. Derfor er det viktig at vi holder tilsyn med dette området, sa direktør Elisabeth Lier Haugseth på presentasjonen.
Nye boliger og ny teknologi
Blant temaene som Forbrukerområdet særlig vil se på er markedsføring av nye boliger.
For nye boliger er det særlig viktig at forbrukerne får alle viktige opplysninger. For man kan jo ikke se boligen som selges, den er ikke bygget ennå.
Forbrukertilsynet vil også følge opp bruk av VR-teknologi som kommer ved nyboligsalg. Der er det særlig viktig at man får vite når man ser boligen slik den leveres som «standard», og når man ser ulike tilvalg som kommer.
Kreativ annonsering
Forbrukertilsynet vil også følge med på «kreativ annonsering», som de kaller det. Altså at boliger markedsføres med at man for eksempel får med flatskjermer, eller til og med en elbil i garasjen.
– Det er viktig at denne markedsføringen ikke kommer i veien for informasjonen om selve boligen, kommenterte direktør Elisabeth Lier Haugseth.
Les også: Ditt ansvar som boligselger
Kjøpere skal få alle viktige opplysninger
Forbrukertilsynet er også opptatt av at potensielle boligkjøpere skal få alle viktige opplysninger presentert på en lett forståelig måte i annonseringen.
-Det må for eksempel komme frem godt nok at en bolig trenger renovering eller har en lekkasje på badet, sa Elisabeth Lier Haugseth
Les også: Eiendomsmegleren er sikkerhetsnettet i bolighandelen
Forbrukerombudet har blitt Forbrukertilsynet
Forbrukertilsynet er det som frem til nyttår het Forbrukerombudet. Tilsynet har (slik ombudet også hadde) ansvar for å følge opp markedsføring og standardvilkår i avtaler og kontrakter.
Forbrukertilsynet fikk i fjor 13.252 skriftlige tips og klager. Av disse var bare 189 om eiendomsmegling. Mesteparten av disse klagene dreide seg om uadressert reklame.
Klage til Forbrukertilsynet kan du lese mer om her
[mc4wp_form id=»6105″]