Forbrukerombudet har byttet navn til Forbrukertilsynet. Men fortsatt står bolig høyt på listen over områder de vil holde kontroll med.
Trygg bolighandel står øverst på områder som Forbrukertilsynet vil jobbe med i år.
-Bolighandel er forbundet med mange følelser, og det fleste av oss har liten erfaring på området. Derfor er det viktig at vi holder tilsyn med dette området, sa direktør Elisabeth Lier Haugseth på presentasjonen.
Direktørene: Direktør for Forbrukertilsynet Elisabeth Lier Haugseth og avdelingsdirektør Tonje Hovde Skjelbostad. (Bildet over)
Forbrukertilsynet er det gamle Forbrukerombudet som har skiftet navn. Arbeidsoppgavene er fortsatt å holde kontroll med markedsføring og standardvilkår i avtaler og kontrakter.
Pass på viktige opplysninger
Et av hovedpunktene Forbrukertilsynet ønsker å følge med på er at viktige opplysninger om en bolig er presentert tydelig og lett tilgjengelig for en forbruker.
-Det må for eksempel komme frem godt nok at en bolig trenger renovering eller har en lekkasje på badet, sa Elisabeth Lier Haugseth
Temaet har vært på dagsorden hos Forbrukertilsynet (Forbrukerombudet) de to siste årene, og særlig i vinden i noen saker i fjor sommer og høst.
Les mer: Forbrukerombudet vil holde øye på bolighandelen i år også
Forbrukertilsynet vil fortsette kontrollen av dette, og avdelingsdirektør for bolig Tonje Hovde Skjelbostad kommenterer at det ser ut som om bransjens fokus på dette i fjor har gjort at det har blitt bedre.
Nye boliger og ny teknologi
Blant temaene som Forbrukertilsynet særlig vil se på er markedsføring av nye boliger.
For nye boliger er det særlig viktig at forbrukerne får alle viktige opplysninger. For man kan jo ikke se boligen som selges, den er ikke bygget ennå. Forbrukertilsynet vil også følge opp bruk av VR-teknologi som kommer ved nyboligsalg. Der er det særlig viktig at man får vite når man ser boligen slik den leveres som «standard», og når man ser ulike tilvalg som kommer.
– Her har eiendomsmegleren et særlig ansvar for det som presenteres, på lik linje med det ansvaret man har for stillbilder, kommenterer Tonje Hovde Skjelbostad.
Les mer om Forbrukertilsynets planer på vårt forbrukernettsted Bolig360.n0
Kreativ annonsering
Forbrukertilsynet vil også følge med på «kreativ annonsering», som de kaller det. Altså at boliger markedsføres med at man for eksempel får med flatskjermer, eller til og med en elbil i garasjen.
– Det er viktig at denne markedsføringen ikke kommer i veien for informasjonen om selve boligen, sier direktør Elisabeth Lier Haugseth.
Ønsker bedre prislister
Forbrukertilsynet skriver i sin plan for 2018 også at de ønsker bedre prislister for eiendomsmeglingstjenester. Et mer oversiktlig oppsett og en enhetlig språkbruk vil gjøre det lettere for forbrukere å orientere seg i markedet, skriver Tilsynet.
NEF har allerede vært i møte med Forbrukertilsynet om dette, og vil samarbeide med EiendomNorge for å se hvordan prislistene kan gjøres bedre.
Mest klager på uadressert reklame
Forbrukertilsynet fikk inn 13.252 skriftlige tips og klager i 2017. Dette var ny rekord. Men bare 189 av disse var om eiendomsmeglere. Og mesteparten av disse igjen var om uadressert reklame.
Les mer: Forbrukerombudet om uadressert reklame: «Nei takk»-skiltene skal respekteres