Av Ida Linn Måløy, Prosjektleder, Pixerymedia
Snart skifter bladene valør – ønsker du sommerbilder i dine boligannonser det kommende året bør du få fart på dronen. Godt visuelt materiale er avgjørende for jobben din som megler, trigger interessenter og påvirker forhåndssalg og omsetningshastighet. Er du tidlig på kan du bidra til å forme fremtidige drømmehjem og formidlingen av dem. Dette er hva du bør tenke på for å kunne rådgi som en proff før dronen sendes i lufta – og videre lenge før vinterens salgsstarter.
Dronebildenes påvirkning på salgsmateriellet
For nybygg er 3D bilder kanskje ditt viktigste redskap for å fange oppmerksomheten og bidra til en rykende salgsstart av ditt prosjekt. Bilder, animasjoner og 360-graders visninger utgjør gjerne de avgjørende illustrasjonene av et fremtidig hjem i møtet med potensielle boligkjøpere før bygget er reist. Det hele starter ofte med dronebilder til visualiseringer. Har du tenkt på hvilke føringer disse fotografiene kan legge for salgsillustrasjoner i prosjektet? Leilighetsmiks og fellesareal som visualiseres vil kjapt låses i forbindelse med dronefoto fra valgte koordinater og utsiktspunkter. Når vi lyssetter et 3D modellert bygg skal vi følge lysretningen og skyggene i fotografiet. Står solen feil havner kanskje den trivelige bakgården og de fine fellesområdene i lange, mørke skygger fra det nye bygget, og det du tenkte skulle være indrefileten i kommunikasjonen er blitt en ruglete gråstein, mens nabobygget glinser i solen og stjeler fokus. Er vinkelen eller utsnittet i fasadefoto ikke dekkende, kan det bli nesten umulig å velge enkelte leiligheter i boligvelgeren på små mobilskjermer. Kanskje hindrer feil kotehøyde til takterrassen overblikket fra utsikten eller et gedigent tre, som enda ikke er felt, skjuler for utsynet mot attraksjoner i nærområdet. Du sitter da igjen med katta i sekken. Slike ting kan skje hvis en brief ikke er komplett, kanskje fordi man selv ikke lager det så ofte, og kan føre med seg skuffelse, merarbeid, utsettelser og tilleggskostnader. Det er da man skulle ønske noen hadde samlet trådene og stilt kritiske spørsmål underveis som rådgiver før sluttresultatet klirrer stang ut og rett i salgsstart.
Tiltrekk deg rykende ferske prosjekter direkte fra tegnebordet til arkitekten
Som næringsmegler, prosjektmegler eller salgsleder er det selvsagt for deg at en vellykket salgsstart har stor påvirkning på nåværende og eventuelle fremtidige etapper, og at din rolle er sentral.
For raskest å kunne selge 50-60 % før byggestart er du avhengig av gode bilder. Et bevisst forhold til hvordan man ønsker at eiendommen fremstår i boligannonse, prospekt og markedsføring fører gjerne til ekstra oppmerksomhet og interesse. Visualiseringer av boliger og næringslokaler bør derfor være din førsteprioritet og det starter ofte med fotobriefen.
Slik får du dronebildene som selger for deg
Gresset er fortsatt grønt og bladene er på, vi nærmer oss høysesong for dronefoto til salgsstarter de nærmeste 12 månedene hvor man ønsker oversiktsbilder med sommerstemning. Nå kan du virkelig ta eierskap til kommende prosjekter i tidlig fase.
Ofte er lyset grunnlaget for å få bygning og uteplasser til å vise seg fra sin beste side og sammen med vær og sesong legger det føringer for uttrykket i salgsmateriellet og budskapet i bildene. Derfor er det essensielt at kreativ brief og dronefoto møtes tidlig slik at de kan gå hånd i hanske om en felles historiefortelling. Pixerymedia opplever at det ligger et stort potensial i grunnlaget for prosjekters salgsbilder, der utsiktsfoto og andre dronebilder tas med en mangelfull fotobrief eller utføres separat fra visualisering av prosjektet. Et mørkt og tåkete eksteriørbilde kan bli fantastisk, men det krever en plan rundt budskap og fargespill som løfter bygget frem fra bakgrunnen eller behandler fasaden som kulisser for opplevelser av hva et hjem, eller næringsbygg skal romme. Hensyn i visuell kommunikasjon dekker mange detaljer som det er lett å overse, men den som spør kan få hjelp fra A til Å.
Motta gratis sjekkliste for fotobrief med drone
Planlegger du salgsstarter før sommeren 2023 med grønne omgivelser, eller ønsker å sikre deg oppskriften til prima dronebilder, videoer og digitale visninger, gang etter gang? Send oss en epost og motta vår sjekkliste for nybygg, eksklusivt utarbeidet som verktøy for deg som megler. Det er for øvrig også et effektivt hjelpemiddel for å holde kunder varme i en hektisk hverdag, og må gjerne deles med dem. Vis kundene dine at du bryr deg, tiltrekk deg ferske prosjekter og legg til rette for en god salgsstart med dronebilder nå før løvet faller fra trærne, så sikrer du god flyt og er koblet på fra tidlig fase.
Kontaktinformasjon:
Ida Linn Måløy
ida.maloy@pixerymedia.com
Tlf: 458 37 503
Om Pixerymedia:
Pixerymedia har siden 2001 laget inspirerende visualiseringer og interaktive markedsprodukter som forkorter salgstider, reduserer usikkerhet og forbedrer opplevelsen for kjøp, salg eller utleie av eiendom innen nybygg. Pixerymedia tar oppdrag med dronebilder dere selv har innhentet, eller bistår med dronefotografering gjennom håndplukkede og strengt selekterte fotografer fra nord til sør. Med over 20 års erfaring i bransjen og røtter fra Diakrit leverer vi prosjekter for kunder som USBL, JM, OBOS, Ikano, Peab og Bonava, via et spekter av meglere. Pixerymedia er en del av teknologikonsernet Hydda bestående av innovative foretak som utvikler SaaS-løsninger for hele verdikjeden til eiendomsbransjen. Besøk oss på www.pixerymedia.no