Video, 360 og andre virtuelle visninger har hatt en ekstrem vekst i USA siden pandemien traff i fjor vinter. I Norge er viruset håndtert bedre på de fleste måter. Eiendomsbransjen har kunne operere mer eller mindre som normalt. Vi tror allikevel at det er mange gode grunner til å tilby virtuelle visninger som en del av markedsføringen i 2020, ikke bare på grunn av Covid 19.
Av: Johan Fredrik Høvås, H5property – Artikkelen ble først publisert i Eiendomsmegleren nr. 1 2021.
Kriser skaper endring. Noen ganger innebærer det at krisen rett og slett trykker på “spol fremover-knappen”, og fremskynder en utvikling som allerede er i gang. Hjemmekontor er det opplagte eksempelet fra denne krisen. Kriseløsningen kan noen ganger også vise seg å by på nye muligheter man ikke i utgangspunktet heller så for seg.
USA er hardt rammet av korona. Det har ført til kraftig nedstengning mange steder. Vi som opererer i markedet har opplevd at gårdeiere setter restriksjoner som gjør vanlige visninger umulig. Amerikanske meglere har derfor snudd seg rundt og utforsket hvilke alternative løsninger som finner. I H5 har vi opplevd en voldsom økning i bestillinger av 360. Vi ser også at bruken av video har økt enormt. NAR opplyser at allerede tidlig i fjor hadde antall prospekter med video økt til 27% fra 16% i 2019.
Faktisk var antallet som kjøpte bolig usett nesten doblet, slik at en av tyve kjøpte bolig uten å fysisk se den først i fjor. Forventningen fra boligselgerne er også tydelig, 73% av selgerne sa de ville foretrekke en megler som tilbyr video. I Norge er også bruken av video økende, men på et vesentlig lavere nivå en USA foreløpig. I 2020 økte bruken med 8%, slik at andelen annonser med video kom opp på 6% ihht tall fra FINN.no. Brukerne viser også økende interesse slik at antallet klikk på video og 360 økte med 13% i 2020 (FINN.no).
Vi vet ikke hva som ligger foran oss med tanke på pandemiens videre utvikling. Vi krysser alle fingrene for at vaksine og tiltak skal bringe oss tilbake til en mer normal hverdag snart. Skulle vi likevel havne i en situasjon der vi skulle være forhindret fra å gjennomføre vanlige visninger bør du være klar til å gjennomføre virtuelle visninger. I motsetning til i fjor vår vet vi nå at folk ønsker å handle bolig uansett. Så lenge vi har jobb og renta er lav er boligen enda viktigere for oss nordmenn, når vi må være mye hjemme det meste av tiden.
Bransjens løsning med visningspåmelding har vært et meget klokt trekk. Det har bidratt til å holde markedet åpent og i gang, og har også gitt megler en mer forutsigbar hverdag. Påmelding har gitt en kvalifisering av kjøperne og gode leads. Effekten er likevel at barrieren for å gå på visning er blitt høyere når man melde seg på, og gå en og en. Det er mulig det har redusert antall leads. Det er som regel et stort sprang mellom det store antallet som viser interesse for en FINN-annonse og antallet som dukker opp på visning.
Du kan lese av antall som ser en annonse på FINN, hvor mange som har lagret, delt og besøkt annonsen flere ganger, men med mindre de melder seg på visninger eller kontakter deg som megler direkte har du ingen mulighet til å kommunisere med disse. Alle disse er selvfølgelig ikke aktuelle kjøpere, eller selgere, men det er helt sikkert heller ikke slik disse er helt uaktuelle kjøpere av boligen. Og mange er helt sikker snart selgere av boligen de i dag har.
Hvordan kan du skape mer engasjement og dialog med interessenter som ikke har tatt kontakt eller meldt seg på visning?
Vi tror på virtuelle visninger. Video på en annen måte enn det har vært gjort til nå, og i kombinasjon med 360 er vi overbevist om at vi vil engasjere kjøperne. Og vi er like sikre på at selgerne vil foretrekke en megler som tilbyr og behersker disse tjenestene.
Video og 360 er komplementære formater.
360 er en aktiv opplevelse. Megler kan tilby kjøper en gjennomgang av boligen en til en, der kjøper selv kan velge hvilke deler og detaljer hen vil fordype seg i, slik de også kan når de på egenhånd studerer prospektet.
I en video styrer regissøren fremdriften. Formatet passer best til å vise en bolig til flere, for eksempel en virtuell visning på en fast tidspunkt som er markedsført på linje med fysiske visninger. Visningen bør gjennomføres på en interaktiv plattform hvor brukeren er pålogget. Da er det enkelt for en interessant å stille spørsmål, for megler å svare, og man vil være kjent for hverandre for eventuell videre oppfølging.
En videovisning som beskrevet over er altså noe helt annet enn en tradisjonell boligvideo: sakte innflygning til eiendommen med drone og heismusikk, og deretter en filmet gjennomgang av alle fotografiene som følger prospektet. Og en høy produksjonskostnad.
En visningsvideo i 2021 er profesjonelt regissert og produsert, men allikevel enkelt og med en vesentlig lavere kost en tradisjonell video. Den er varmere og mer personlig, og evner å skape engasjement og respons fra de som ser på. Og ikke minst; den er tilpasset distribusjon i sosiale medier.
Det siste er det verdt å gjenta: en visningsvideo er innhold som er tilpasset distribusjon i sosiale medier og designet for å skape respons. Det er også et innhold og en måte å kommunisere på som er bedre tilpasset yngre målgrupper. Se hva barna dine konsumerer av innhold på nett, og hvordan de kommuniserer med hverandre.
Her ligger det et potensial for å nettverk og bedriftens merkevare på nye måter i digitale kanaler, kanskje er det de unge og sultnes mulighet til å slå seg frem?
Din boligfotoleverandør har sikkert presentert deg for mulighetene, om ikke er du hjertelig velkommen til å ta kontakt med oss!