• Fagartikkel
finanstilsynet

Nytt rundskriv fra Finanstilsynet: Tiltak knytte til klientkontoar

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Eiendomsmeglingsforetak og advokater som driver eiendomsmegling behandler store beløp, og det er et krav at mottatte klientmidler blir oppbevart og behandlet på en sikker måte.

I det nye rundskrivet beskriver Finanstilsynet hva tilsynet legger til grunn som minstekrav for en forsvarlig behandling av klientmiddel.

Du finner det rundskrivet her: Rundskriv 2/2023 – Rundskriv 2/2023 – Tiltak knytte til klientkontoar

Rundskrivet supplerer tidligere Rundskriv 7/2014 – Rundskriv 7/2014 – Kontrakt, oppgjør og klientmiddelbehandling i eiendomsmeglingsvirksomhet

For ordens skyld gjør vi oppmerksom på at kravet til formell oppgjørskompetanse for personer som administrerer eller disponerer klientkonto i det nye rundskrivets pkt. 3 Tiltak, 5. kulepunkt, kan fravikes ved næringsmegling. Dette fremkommer av rundskriv 7/2014, under pkt. 1.

Det forutsettes imidlertid at næringsmeglingsforetak som fraviker kompetansekravene, har tilstrekkelige rutiner for å sikre en forsvarlig behandling av klientmidlene. I dette ligger det at foretaket, basert på foretakets risikovurdering, må etablere og følge opp interne kontrolltiltak som er hensiktsmessige og tilstrekkelige for å håndtere og redusere risikoer for tap av klientmidler.

Vi oppfordrer imidlertid alle til å sette seg inn i det nye rundskrivet.

Del artikkel: