Dagens Næringsliv (DN) har i dag publisert en artikkel der avisen setter et kritisk søkelys på annonseplattformen finn.no. DN har avdekket en målemetode der Finn Eiendom teller mange annonseklikk fra samme besøk, og formidler tall som er egnet til å skape et inntrykk av større trafikk enn reelt. Avisen avdekker videre at Finn har forsvart kraftige prisøkninger med høyere annonsetrafikk enn reelt.

Les DN-artikkelen her
Vi har fått opplyst at DN har jobbet med saken over lang tid. DNs funn ble presentert for NEF i forrige måned. Vi er overrasket over det som har fremkommet.
Det følger av markedsføringslovens § 7 at en handelspraksis er villedende dersom den inneholder uriktige opplysninger og dermed er usannferdig eller på annen måte er egnet til å villede forbrukerne med hensyn til ytelsens hovedegenskaper. Etter NEFs vurdering kan den praksis som DN har avdekket være egnet til å villede både forbrukere og eiendomsmeglere til å tro at boligannonser får bedre trafikk enn de faktisk gjør.
I lys av det som fremkommer i DN-saken vil NEF oppfordre våre medlemmer til å ta et forbehold når man anbefaler annonseplattformen finn.no , slik at kunden (oppdragsgiver) blir klar over at effekten av boligannonsen på finn.no kan være mindre enn markedsføringen fra Finn Eiendom kan gi inntrykk av.
Dette må ses i sammenheng med eiendomsmeglerens omsorgsplikt overfor oppdragsgiver etter eiendomsmeglingsloven § 6-3 (god meglerskikk), og NEFs etiske regler som forplikter Eiendomsmeglere MNEF (medlemmer av NEF) https://nef.no/wp-content/uploads/2025/01/Etiske-regler-sist-endret-landsmote-2024.pdf.
NEF vil følge opp saken og be om et møte med Finn Eiendom for å adressere vårt syn og forsikre oss om at Finn Eiendom endrer praksis.