Marit_evensen

Forbrukertilsynet om markedsføring av utleiemuligheter

Under NEFs vårkonferanse 8. mai i år gjennomgikk Forbrukertilsynet et utvalg spørsmål de har fått fra media og andre den siste tiden. Blant problemstillingene som ble tatt opp, var markedsføring av bolig med utleiemuligheter.

Spørsmålet knyttet seg konkret til overskrifter på finn.no, eksempelvis «Flott enebolig med utleiemulighet (ikke godkjent)». Forbrukertilsynet var tydelig på at slike overskrifter vil være villedende markedsføring dersom utleiedelen ikke har det tilsynet omtaler som «nødvendig offentligrettslig godkjenning».

Tilsynet mener at markedsføring av utleiemuligheter i overskriften fordrer at utleie skjer gjennom en godkjent selvstendig boenhet. I forlengelsen av dette mener tilsynet at bruk av andre ord som «hybel», «praktikantdel» eller «separat boenhet» i overskriften også kan være villedende hvis det ikke finnes en godkjent utleiedel i boligen. De viste til at slike forhold kan beskrives ellers i markedsføringen, men ikke i overskriften på annonsen.

NEF mener fremdeles at det må skilles mellom utleie av separate boenheter (utleiedel) og utleie av del av egen bolig. Det er fullt mulig å leie ut del av egen bolig, selv om den ikke er godkjent som separat boenhet –under den klare forutsetning av at den delen som leies ut er godkjent for varig opphold.

Megler må som kjent i salgsoppgaven opplyse om «eventuell adgang til utleie av eiendommen eller deler av denne til boligformål», jf. § 6-7 andre ledd. Dersom salgsoppgaven opplyser at det er adgang til utleie, skal utleiemuligheten være reell. Hvis den delen som leies ut er en del av boligen, og ikke en selvstendig boenhet (for eksempel ikke har egen inngang eller ikke er adskilt fra resten av boligen) er det ikke krav om «offentligrettslig godkjenning» for utleie; da er det avgjørende om (og tilstrekkelig at) rommet/delen er godkjent for varig opphold, altså beboelse.

NEF vil følge opp dette overfor Forbrukertilsynet i forbindelse med den pågående revisjonen av tilsynets veiledning for markedsføring av bolig.

Del artikkel