Av: NEF Juridisk
NEF fikk før sommeren spørsmål om meglerforetak har anledning til å avtale at oppdragsgiver kan faktureres for vederlagsinntekter i forbindelse med fornyelse av et oppdrag. Spørsmålet var knyttet til oppdrag der det i oppdragsavtalen var avtalt kun vederlagsinntekter, og ingen utlegg. Utlegg knyttet til oppdraget var m.a.o. bakt inn i for eksempel markedspakker, grunnhonorar, tilrettelegging eller lignende.
Vi ba om Finanstilsynets syn, og de er klare i sin tilbakemelding: det er ikke anledning til å fakturere kunden for vederlagsposter i forbindelse med fornyelse av oppdrag.
Tilsynet viser til utgangpunktet om at tidligste tidspunkt for forfall av vederlag i løpende avtaler er «når handel er kommet i stand» jf. eiendomsmeglingsloven § 7-4 første ledd. Fornyelse forutsetter at betingelsene for oppdraget er uforandret, og at det eneste reelle forholdet som er forandret er oppdragstidens lengde. Finanstilsynet konkluderer derfor med at «Hvis oppdrag fornyes slik at det løper videre fra det opprinnelige utløpstidspunktet, kan det ikke helt eller delvis kreves betaling av vederlag».
Samtidig understreker tilsynet at det er anledning til å avtale fakturering av vederlag i tilfellene hvor handel ikke har kommet i stand i oppdragstiden og oppdraget ikke fornyes, og som alltid et rimelig vederlag hvis oppdraget sier opp av oppdragsgiver.
NEF minner for ordens skyld om at oppdragsavtalen alltid skal regulere hva som er avtalt om oppdragstakerens vederlag, og hva som er avtalt om oppdragstakerens rett til å kreve dekning av utlegg. Skillet mellom vederlag og utlegg skal klart fremgå, og eventuelle utlegg med påslag skal føres som vederlagsposter.