Enorme, digitale datasett har revolusjonert alt fra medisinsk forskning til anleggsbransjen. Nå skal en norsk startup gjøre det samme for eiendomsmegling.
Av: Tobias Martinsen, Plaace – Artikkelen ble først publisert i Eiendomsmegleren nr. 3 2021
Plaace heter selskapet, og er du næringsmegler kan du bare venne deg til navnet først som sist. For til sommeren utvider de sin nett-plattform til å inkludere datasett fra blant annet mobiltelefontrafikk, betalingsløsninger og offentlige foretaksregistere.
Hensikten? Å matche utleiere med leietakere, og fortelle hva slags butikk eller serveringssted som vil gi den største omsetningen i akkurat det strøket du har et ledig lokale.
– Det må bli slutt på at utleiere og leietakere stoler på magefølelsen når de avgjør hvem som skal etablere seg hvor. Det gir feiletableringer som er kostbare for begge parter, sier daglig leder og med-gründer Snorre Jordheim Myhre.
– Med et skikkelig datagrunnlag og avanserte analyser blir slike viktige avgjørelser mer faktabasert, og etableringene mer treffsikre, sier han.
Baker inn mobildata og bedriftsinformasjon
Plaaces gratisløsning er allerede tilgjengelig. Tjenesten gir brukerne mulighet til å dykke ned i demografiske data og få oversikt over hvilke lokaler som står ledige og hvilke aktører som er ute etter å ekspandere.
De neste månedene rulles det ut flere nye funksjoner. Mobiloperatøren Telia skal levere data om hvordan grupper av mennesker beveger seg i samfunnet, betalingsløsningene Vipps og BankAxept skal levere data om hvor folk handler og hvor mye penger de bruker og analyseselskapet Prognosesenteret skal dele sine avanserte datasett om norske bedrifter og hvordan de utvikler seg.
Stilt sammen gir dette viktig innsikt om hva slags butikker og serveringssteder som vil fungere best på en gitt adresse.
Blant dem som vil ta i bruk Plaace og deltar i utviklingen av nye funksjoner, er Stor-Oslo Eiendom – en eiendomsutvikler med sterkt fokus på destinasjonsutvikling.
– Når man jobber med destinasjonsutvikling er det viktig å etablere synergier mellom boliger, byrom og næringskonsepter. Da må man programmere et bygulv som er relevant for akkurat det området og for brukerne av det. Plaace gir verdifull innsikt både i en tidlig fase, når vi designer og tilrettelegger, og når vi skal finne helt konkrete aktører vi kan leie ut til, sier markedssjef Marit Jensen i Stor-Oslo Eiendom.
Kommer i grevens tid
Den mildt sagt spesielle situasjonen bransjen står i, med konkurser, uvisshet om framtida og store endringer på gang, gjør at Plaace kommer i grevens tid.
På den ene siden står mange aktører i en sårbar økonomisk situasjon, mens forbruksvaner og trender som netthandel er fremskyndet. På den annen side er det usedvanlig mange tomme kvadratmetere som skal fylles med liv og røre når samfunnet gradvis åpner opp igjen.
Og en ny bølge av aktører er i ferd med å etablere seg. De er komfortable med å ta i bruk nye verktøy og kjennetegnes av hurtig ekspansjon og en analytisk tilnærming til jobben sin.
Massasjestudio-kjeden Squeeze, som tilhører Askeladden-konsernet, er ett eksempel. De har satt seg fore å gå fra 13 til 40 lokasjoner i løpet av 2021.
– Jo hurtigere vi ekspanderer, desto større er risikoen for at vi etablerer oss på feil sted. Ved hjelp av Plaace har vi potensiale til å nærmest eliminere den risikoen, sier daglig leder Erik Rehbinder.
Tror på bedre beslutninger
Næringsmegleren Retail Property Brokerage AS er en annen aktør som har tatt Plaace i bruk. Megleren ser et stort potensial i å bruke analyseverktøyet for å gjøre mer treffsikre beslutninger på vegne av sine oppdragsgiverne, gårdeiere.
– Det er spennende å følge med på slike nyvinninger og hvordan de kan lette det daglige arbeidet, sier daglig leder Christian Østby, som i skrivende stund har lagt ut 16 ledige lokaler på plattformen.
– Feiletableringer er kostbart for både gårdeiere og leietakere. Store investeringer går tapt. Med data om hvor mange som ferdes forbi et lokale, hvilken demografi de tilhører og hvor mye penger de legger igjen, kan vi gjøre bedre beslutninger og spare alle parter for store summer, sier han.
Vil du sjekke ut Plaace og hva tjenesten kan gjøre for deg, er det bare å opprette en bruker og sette igang.
– Jeg har et veldig engasjement for at restauranter og butikker skal etablere seg i gode nabolag. Det er utrolig tilfredsstillende å kunne støtte viktige bransjer med innsikten som trengs for å få bygulvet til å yre av liv igjen, sier Snorre Jordheim Myhre i Plaace.