• Pressemelding
NEF-Styret-Portrett-Randi

Hollingen gjenvalgt som styreleder i Norges Eiendomsmeglerforbund

Pressemelding fra Norges Eiendomsmeglerforbund 23.5.2024

Randi Hollingen ble torsdag 23. mai gjenvalgt som styreleder i Norges Eiendomsmeglerforbund på forbundets landsmøte i Stavanger. Dette blir Hollingens tredje periode som styreleder etter at hun ble valgt inn i denne posisjonen i 2020.

Hollingen (57) fullførte eiendomsmeglerstudiet ved BI i Oslo i 2003, og jobber som daglig leder og fagansvarlig hos Privatmegleren i Molde.

– Den norske boligmodellen, som fremhever betydningen av å eie sin egen bolig, står sentralt i norsk boligpolitikk. Denne modellen har ført til at majoriteten av nordmenn er boligeiere, noe som skaper en sterk tilknytning til eiendomsmarkedet på både et personlig og samfunnsmessig nivå. Norges Eiendomsmeglerforbund er en viktig aktør i denne sammenhengen. Forbundet arbeider blant annet for å sikre at eiendomsmeglere har de nødvendige verktøyene og rammene for å utføre sitt arbeid på en best mulig måte, samt for å opprettholde høy standard i bransjen, sier styreleder Randi Hollingen.

Hun har vært styremedlem i NEF siden 2014, hvorav nestleder siden 2018, og ble valgt til styreleder uten motkandidat.

– Eiendomsmeglere spiller en nøkkelrolle i å opprettholde et velfungerende eiendomsmarked. Vi har et betydelig samfunnsansvar som innebærer å sikre at eiendomstransaksjoner skjer på en trygg og effektiv måte. Gjennom vårt arbeid bidrar vi til stabilitet og tillit i boligmarkedet, noe som er essensielt for økonomien som helhet. Eiendomsbransjen sysselsetter mange tusen mennesker og bidrar dermed også direkte til sysselsetting og økonomisk vekst i Norge, sier styreleder Randi Hollingen.

Resolusjon fra Norges Eiendomsmeglerforbunds fra landsmøte 23. mai 2024

«Norges Eiendomsmeglerforbunds landsmøte er bekymret for en utvikling hvor unge mennesker gjøres avhengig av foreldres økonomi for å kunne etablere seg som boligeiere. En statistikk laget i samarbeid mellom Norges Eiendomsmeglerforbund, Statistisk Sentralbyrå og Samfunnsøkonomisk Analyse viser et økende skille mellom unge som kommer inn i boligmarkedet ved hjelp av foreldres boligformue og unge som sliter med å finansiere boligkjøp til tross for at de har god gjeldsbetjeningsevne. NEF vil oppfordre regjeringen til å finne en åpning i utlånsforskriften som sikrer en mer bærekraftig utlånspraksis. Førstegangskjøpere som har god gjeldsbetjeningsevne bør likebehandles uten hensyn til foreldres økonomi.»

For ytterligere kommentarer kontakt:

Randi Hollingen – Styreleder i Norges Eiendomsmeglerforbund – Tlf: 48137921
Carl O. Geving – Administrerende direktør i NEF – Tlf: 91582454