NEF vil innledningsvis presisere at det viktigste bidraget for å sikre eierlinjen og et stabilt boligmarked, er at det bygges nok boliger til å møte det demografiske boligbehovet.
Boligkjøpsmodeller er et supplement til det ordinære boligmarkedet, men kan ikke erstatte den ordinære tilbudssiden. Modellene er komplekse og krever en god regulering for å sikre forbrukervernet. NEF har, i samarbeid med Norsk Eiendom og Norske Boligbyggelags Landsforbund, tatt ansvar og utarbeidet standard avtalemaler for de nye boligkjøpsmodellene, «leie til eie» og «deleie» som benyttes ved salg av disse modellene.
Når det er sagt, støtter NEF hovedlinjene i lovforslaget og ser positivt på at det etableres klare definisjoner og minimumsvilkår for boligkjøpsmodellene leie til eie og deleie. Dette vil bidra til økt forbrukertrygghet og mer forutsigbarhet i markedet. Lovforslaget representerer et skritt i riktig retning.
NEF støtter definisjonen av leie til eie og deleie, og mener det er positivt at deleie forutsetter at forbrukeren skal eie minst 50 % av boligen. Et slikt krav er også i tråd med standardavtalen for deleie som nevnt over. Krav om minst 50 % eierandel vil sikre reelt medeierskap og ivaretar brukereierprinsippet. Samtidig vil NEF påpeke at hybridmodeller, dvs. en kombinasjon av leie til eie og deleie i samme prosjekt, kan skape uklarheter for forbruker og utfordringer for boligselskapenes styrer.
Vi er negative til at kommuner skal kunne eie mer enn 50 % av boligene. Dette kan svekke maktbalansen og bomiljøet, og skape ulikhet mellom kommunale og private aktører. NEF mener derfor at det ikke bør innføres særregler for kommuner.
NEF har ingen motforestillinger til at nærmere vilkår for avtalene skal fastsettes i forskrift, men understreker viktigheten av at disse utformes med bred involvering av ulike bransjeaktører og grundig vurdering av konsekvenser for forbruker og tilbyder. NEF har tidligere fremhevet behovet for objektive og håndhevbare minimumsvilkår, særlig knyttet til opsjonens varighet, prisfastsettelse, leie/vederlag og reklamasjon.
NEF støtter at opsjonens varighet bør være tidsbegrenset, og mener fem år er fornuftig. Vi anbefaler at opsjonsperioden regnes fra tidspunktet for overtakelse, ikke fra avtaleinngåelse, da dette gir bedre sammenheng med leieforholdet og er enklere å håndheve.
NEF støtter forslaget om at juridiske personer kan eie inntil 50 % av boligene i et borettslag eller sameie, under forutsetning av at det gis forskrift som stiller krav til avtalene. Vi mener andelen ikke bør settes høyere enn 50 %, og at det bør sikres at minst halvparten av boligene omsettes fritt for å sikre et relevant sammenligningsgrunnlag og ivareta bomiljøet.
NEF støtter at forkjøpsrett ikke skal kunne gjøres gjeldende når kjøpsopsjonen utøves, og at det innføres særregler om foreldelse som sikrer at opsjonen ikke foreldes i avtaleperioden. Dette er viktige tiltak for å sikre forbrukerens rettigheter.
NEF har tidligere anmodet om at departementet utreder rettsvern og prioritet for forbrukers rettigheter ved konkurs hos tilbyder. Etter vår oppfatning er dette ikke tilstrekkelig vurdert i proposisjonen, og vi gjentar derfor at det er behov for en grundig utredning og regulering av kreditorvern i forskrift eller annet relevant regelverk.
Vi stiller oss til disposisjon for komiteen dersom det er ønskelig med utfyllende forklaringer til ovennevnte.
 
				