• Høringer
cecilie_høring_05.11.24

Høring om endringer i konkurranseloven (innføring av markedsetterforskning)

NEF deltok tirsdag 5.. november i muntlig høring i Stortingets i næringskomite om endringer i konkurranseloven.

Se opptak fra høringen med NEFs høringssvar her og les høringssvaret lenger ned i saken.

Her er høringssvaret:

Norges Eiendomsmeglerforbund støtter departementets forslag om innføring av markedsetterforskning som virkemiddel i Konkurranseloven.

Markedsetterforskning kan være et aktuelt virkemiddel i alle markeder der konkurransen er begrenset eller står i fare for å bli begrenset. Vårt innspill gjelder markeder for produkter og tjenester knyttet til bolighandelen.

Vår erfaring er at terskelen for å konstatere brudd på konkurranseloven og gjennomføre effektive sanksjoner er skyhøy. Konkurransetilsynet velger i mange tilfeller å ikke innlede etterforskning, fordi det krever store ressurser og muligheten for å vinne fram i rettsapparatet er svært begrenset.

Kjøp og salg av bolig er livets viktigste handel for de fleste forbrukere. Selgerens transaksjonskostnader er ikke bare knyttet til eiendomsmeglerens honorar, men en lang rekke andre produkter og tjenester som forbrukerne er avhengig av ved omsetning av bolig. En stor andel av kostnadene er knyttet til innhenting av opplysninger, dokumentasjon, annonsering, tilstandsanalyse, foto, forsikringer, m.v.

Virksom konkurranse vil være avgjørende for kvaliteten og prisen på alle produkter og tjenester som tilbys i bolighandelen. De samlede transaksjonskostnadene kan også påvirke mobiliteten i samfunnet. Blir kostnadene for høye blir terskelen for å bytte bolig høyere, og boligmarkedet mindre effektivt.

Eiendomsmeglere opererer i et marked med sterk konkurranse. Derfor er det et betydelig kostnadsfokus i bransjen. I NOU 2021:7 Trygg og enkel eiendomsmegling har utvalget analysert bransjens utvikling. Analysen viser at kundetilfredsheten har økt i takt med innfasing av høyere kvalifikasjonskrav og en rekke nye oppgaver tillagt bransjen, samtidig som gjennomsnittsprisen per boligformidling har vært nesten uendret målt i faste kroner for perioden 2009 til 2019. Boligselgerne får med andre ord eiendomsmeglingstjenester av høyere kvalitet til uendret pris. Dette er et uttrykk for en betydelig effektivisering, blant annet ved digitalisering av rutineoppgaver, som følger med virksom konkurranse i markedet for eiendomsmeglingstjenester.

For å sikre god kvalitet og markedsmessig prisdannelse må det imidlertid være konkurranse i alle ledd i bolighandelen, herunder andre tjeneste og produktspektre boligselgere- og kjøpere er avhengig av. I motsatt fall vil transaksjonskostnadene lett vokse ut av proporsjoner uten at kvaliteten øker tilsvarende. NEF har erfart at fravær av virksom konkurranse kan bidra til dårligere og dyrere løsninger uten at Konkurransetilsynet har reell mulighet til å gripe inn. Et eksempel her er debatten knyttet til konkurransen i markedet for rubrikkannonser.

Departementets forslag om markedsetterforskning vil gi en helt annen mulighet til å påvirke markeder der det er svak konkurranse. NEF vil særlig fremheve den muligheten Konkurransetilsynet vil få til å jobbe forebyggende med hjemmel til å pålegge foretak å gjennomføre avhjelpende tiltak uten at foretaket har brutt noen av konkurranselovens forbudsbestemmelser.

Avhjelpende tiltak kan være atferdsmessige, dvs. at foretaket pålegges å opptre på en bestemt måte for fremtiden, eller strukturelle, dvs. at foretaket pålegges å selge deler av foretaket. Vi vil også fremheve at forslaget innebærer at det ikke er påkrevet at det er foretakets egen atferd som skaper konkurranseproblemene, det kan f.eks. skyldes andre forhold som offentlige tiltak eller en bestemt markedsstruktur. Kriteriet er at det foreligger «forhold som vesentlig begrenser eller er egnet til å vesentlig begrense konkurransen».

På denne måten får Konkurransetilsynet større mulighet til å endre markedsadferd i markeder preget av få aktører, og ulikt styrkeforhold mellom aktørene, der markedsadferd i dag er egnet til å begrense konkurransen, selv om forholdene ikke rammes av forbudsbestemmelsene i konkurranseloven. Brukt på riktig måte vil slike tiltak kunne bidras til virksom konkurranse med bedre produkter og tjenester til bedre priser. Det vil åpenbart være samfunnstjenlig.

Vi støter også kravet til åpen høring før Konkurransetilsynet starter en markedsetterforskning, hvor alle berørte aktører inviteres med i dialog. Dette vil sikre transparens og redusere risikoen for uforholdsmessige tiltak overfor enkeltaktører. NEF forutsetter samtidig at behovet for rettssikkerhet og forutsigbarhet i saker om markedsetterforskning blir tilfredsstillende ivaretatt.

Del artikkel