I nyhetsbrev 25. november 2024 informerte vi om at Finanstilsynet under NEFs høstkonferanse varslet ny forvaltningspraksis med skjerpede krav til kompetansen hos eiendomsmeglingsfortakenes styrer.
Onsdag denne uken kom brevet som bekrefter endringene.
I brevet viser Finanstilsynet til at det er foretakets styre som har det formelle, øverste ansvaret for eiendomsmeglingsvirksomheten som utøves i foretaket. Finanstilsynet skriver videre at «Hensikten med endringene er å legge til rette for at eiendomsmeglingsforetakenes styrer er best mulig egnet til å sikre at foretaket drives i samsvar med lover, forskrifter og god meglerskikk.» og at «Styrene må ha den nødvendige kompetanse og erfaring til å lede foretakene på en forsvarlig og effektiv måte.»
Finanstilsynet oppsummerer de nye kravene slik:
- I vurderingen av hvilke krav som skal stilles til det enkelte styremedlems kompetanse, vil det bli lagt vekt på at styremedlemmene til sammen oppfyller kompetansekravene. Det kreves altså ikke at samtlige styremedlemmer skal besitte spesialkunnskap om alle deler av foretakets virksomhet.
- For eiendomsmeglingsforetak vil det fortsatt være krav om at minst ett av styremedlemmene må ha de kvalifikasjonene som kreves for å være ansvarlig megler eller eiendomsmeglerfullmektig, jf. rundskriv 3/2023 punkt 5.1. Det presiseres imidlertid at den eiendomsmeglingsfaglige kompetansen må være oppdatert.
- Etter Finanstilsynets syn er det også nødvendig at minst ett av styremedlemmene har kvalifikasjoner eller yrkeserfaring innen antihvitvaskingsarbeid og -regelverk. Her kan både operativ erfaring og teoretiske kvalifikasjoner være relevant.
- I lys av styrets ansvar etter risikostyringsforskriften bør minst ett styremedlem ha kvalifikasjoner eller yrkeserfaring innen risikostyring og internkontroll.
- For å ivareta styrets reelle kontrollfunksjon og uavhengighet bør foretaket vurdere om styret bør ha ett eller flere eksterne styremedlemmer, det vil si styremedlemmer som ikke arbeider eller har eierinteresser i foretaket. Av samme grunn bør verken daglig leder eller fagansvarlig i foretaket samtidig være medlem av styret. Hvis foretaket likevel finner det nødvendig at daglig leder eller fagansvarlig skal ha rolle som styremedlem, må risikoen vurderes, og det bør etableres egnede kompenserende tiltak for å sikre at styrets kontroll med virksomheten blir effektiv.
Endringene er dermed som nevnt i forrige nyhetsbrev, delt inn i hhv. må-regler og anbefalinger (bør-regler). Merk også at kravene ikke er til hinder for at samme person dekker flere kompetanseområder.
Kravene og anbefalingene utdyper og presiserer rundskriv 3/2023, Vurdering av egnethetskrav, for eiendomsmeglingsforetak.
Tilbakemeldingene NEF har mottatt fra bransjen så langt, er at tiltak som legger til rette for best mulig organisering for effektiv håndtering av styrets kontrollfunksjon naturligvis er viktig og riktig, samtidig som det påpekes at det må sikres samsvar mellom mål og ressurser. Den nye forvaltningspraksisen kan for enkelte foretak oppfattes som krevende å forholde seg praktisk til, spesielt for mindre foretak.
De nye kravene vil gjelde for søknader om foretakstillatelser og søknader om endringer etter 1. januar 2025. Styret må både ved søknad om foretakstillatelse og ved senere melding om endringer i styret, legge ved sin egenvurdering av styremedlemmenes kompetanse, enkeltvis og samlet. Styrets begrunnede vurdering av at styret oppfyller eiendomsmeglingsloven § 2-9, herunder redegjørelse for eventuelle avvik fra anbefalingene om organisering, må også vedlegges.
Fra 1. juli 2025 vil Finanstilsynet som ledd i sin tilsynsmessige virksomhet følge opp at foretakene følger den nye forvaltningspraksisen.
Finanstilsynet har distribuert informasjonen i likelydende brev til alle eiendomsmeglingsforetakene, og kan leses i sin helhet her: