• Fagartikkel
hus-bygging-2-scaled

Kommunal infrastruktur og merverdiavgift – Hva bør megleren passe på?

Eiendomsmegleren skal opptre i samsvar med god meglerskikk og ivareta begge parters interesser. Dette innebærer å gi råd og opplysninger av betydning for handelen og gjennomføringen av denne. Merverdiavgift og kommunal infrastruktur i forbindelse med kjøp og salg av utviklingsprosjekter

er et særskilt tema som eiendomsmeglere bør være oppmerksomme på i denne forbindelse. Av Sigve Braaten, partner i Advokatfirmaet Hjort – Artikkelen ble først publisert i Eiendomsmegleren nr. 3 2025 Typiske krav fra kommunen Utbyggere blir regelmessig pålagt å besørge og bekoste kommunal infrastruktur i forbindelse med utbyggingsprosjekter. Typiske krav er vei, fortau, kryss, gang- og sykkelvei, støyskjerming, rundkjøring og grøntområder. Tiltakene er ofte svært kostbare, og spørsmålet er følgelig hvordan utvikleren kan sikre at merverdiavgiften ikke blir en endelig kostnad i prosjektet. Noen viktige merverdiavgiftsrettslige utgangspunkter Etter merverdiavgiftsloven § 8-1 har registrerte næringsdrivende og offentlige virksomheter fradragsrett for inngående merverdiavgift. Oppføring av boliger for salg og utleie er imidlertid ikke avgiftspliktig og boligutvikler har derfor ikke fradragsrett for inngående merverdiavgift. Næringsutvikler (oppføring kontorbygg osv) har normalt fradragsrett, men kan risikere å tape denne med mindre det inngås en justeringsavtale om overføring av justeringsplikt med kommunen. Kommuner og andre offentlige virksomheter (men ikke staten) har kompensasjonsrett etter merverdiavgiftskompensasjonsloven. Det betyr at kommunen, ved utbygging av kommunal infrastruktur, kan få kompensert merverdiavgift knyttet til tiltak kommunen skal overta og eie. Kompensasjonsretten gjelder også der tiltakene er bekostet av privat utbygger. Kommunens involvering er dermed viktig for å unngå at merverdiavgift knyttet til kommunale infrastrukturtiltak blir en endelig kostnad. Handlingsalternativer Utbygger har følgende handlingsalternativer: Ingen mva-avtale med kommunen inngås: Merverdiavgiften blir da en endelig kostnad. Anleggsbidragsmodellen: Kommunen påtar seg rollen som er byggherre (finansiert med anleggsbidrag fra utbygger) og merverdiavgift blir ikke endelig kostnad. Justeringsmodellen: Utbygger er byggherre, men det inngås en justeringsavtale med kommunen om overføring av justeringsrett eller justeringsplikt. Merverdiavgiften blir

Del artikkel: