Når kunder ikke betaler, kan dette skape alvorlige utfordringer både for meglerforetaket som tjenesteyter, og for kunden. Spørsmålet blir da hvordan man best kan beskytte sine interesser i en slik situasjon? Av: advokat/partner Øyvind Bjørnstad i Ræder Bing Advokatfirma –
Artikkelen ble først publisert i Eiendomsmegleren nr. 3 2025 Betalingsproblemer Det er mange som sliter med å betale regninger og gjeld. Manglende eller sen betaling medfører ofte problemer også for kreditor, slik som manglende dekning for betaling av egne regninger og leverandører, eller til å utbetale lønn til de ansatte. En ting er at meglerforetaket ikke får betalt for en tjeneste som er levert, en annen er der meglerforetaket kan ha hatt direkte utlegg, for eksempel til gebyrer eller annonser, som ikke kan sikres ved oppgjøret etter et eiendomssalg. I verste fall kan slik manglende betaling resultere i at meglerforetaket selv får betalingsproblemer og inkassosaker, og i verste fall går konkurs, dersom omfanget av manglende betalinger blir stort nok. Det kan være mange årsaker til betalingsproblemer, men det avgjørende er måten man håndterer situasjonen når en kunde ikke betaler – noe som kan være med å forhindre at situasjonen forverres. Hvilke muligheter har du når betaling uteblir? Det første tegnet på at kunden har betalingsproblemer vil ofte være at meglerforetaket ikke får oppgjør som avtalt. Dette kan løses ved å inngå en frivillig løsning med kunden, for eksempel ved å inngå en nedbetalingsavtale. Som sidesikkerhet kan det også avtales at meglerforetaket får pant i en eller flere av kundens eiendeler, for å sikre kravet dersom kunden ikke overholder avdragsordningen. For meglerforetak vil for eksempel manglende betaling av en verdivurdering / taksering kunne sikres ved pant i oppgjøret etter et senere eiendomssalg eller pant i eiendommen. Inndrivelsesprosesser Dersom kunden ikke betaler kravet, og det heller ikke lykkes å finne en frivillig