norske-retech-kartet_jan2017-1200

Retech-kartet januar 2017: Digitalisering vi trenger

NEF har oppdatert kartet over eiendomsmeglerteknologi-selskaper. Men det er tre områder der vi trenger utvikling, der teknologi kan hjelpe både eiendomsmegler og forbruker, skriver NEFs forbrukerrådgiver.

Av: Carsten Pihl, forbrukerrådgiver for bolighandelen

NEF presenterte i høst kartet over hvem som arbeider med digitalisering av boligsalg og eiendomsmegling. Teknologifeltet som ofte kalles realestatetech (eller retech) i USA, eller propertytech i Storbritannia. Her hjemme kan vi kanskje kalle det eiendomsmeglertek  eller boligtek.

Etter den første versjonen har vi fått noen kommentarer om mangler, samt at noen firmaer har kommet til eller byttet navn. Derfor lanseres nå januar-utgaven av kartet, oppdatert med noen nye firmaer.

Den viktigste endringen ligger kanskje i Schibsteds verdsettingsside «Osloby Boligverdi» som nå har byttet navn til Min bolig og er i beta for byene Oslo, Kristiansand, Stavanger, Bergen og Trondheim (og dermed de store avisene).

Vi trenger utvikling både for forbrukeren og megleren

Til nå har mye av digitaliseringene skjedd enten på forbrukernes side, eller på eiendomsmeglernes side. Men det er ganske lite som skjer i skjæringspunktet mellom eiendomsmeglere og boligselgere/boligkjøpere.

Men min erfaring som forbrukerrådgiver, og de spørsmålene jeg får, viser at det er i dette skjæringspunktet at det kan gjøres mye for å forenkle og trygge bolighandelen for selgerne og kjøperne.

Samtidig vil utvikling her gjøre at eiendomsmeglerne får frigjort tid til å drive god rådgivning til selger og kjøper.

Her har jeg tatt tak i noen av de områdene der det oftest kommer spørsmål fra forbrukere – og hvor teknologisk utvikling kan hjelpe:

1. Sjekk av finansiering

I dag skjer sjekk av finansiering manuelt. Mange ganger tas en telefon til banken, noen ganger holder finansieringsplanen. Men dette tar tid, og risikoen for glipp (eller at banken ikke tar telefonen) er til stede. Finansieringssjekk er et område som burde vært digitalisert.

Meglersystemene kan kontakte banksystemene og få grønt, gult eller rødt lys for om finansieringen er i orden. Både lånetilsagn og eventuell egenkapital. En liten «clearingsentral» i midten kan sørge for at det ikke kommer for mye informasjon om hvor stor limiten er mm.

Litt lenger frem i tid vil nok også blockchain-teknologien kunne være med å verifisere budene som sendes inn.

Les også kommentaren: Digitalisering er bra, men ikke når rådene blir borte

2. Sjekk av salgsoppgaver før de publiseres

Jeg får for ofte henvendelser om salgsoppgaver som er unøyaktige, eller oppgaver der salgsoppgaven sier en ting, mens takstmannens rapport sier noe annet. Her kan det lages forholdsvis enkle script som sjekker at man bruker samme begreper hele veien.

For «oppusset» er ikke det samme som «rehabilitert». Systemet kan da varsle eiendomsmegleren om småfeil.

Jeg har skrevet om en slik app som allerede er i virksomhet i dette innlegget på mine egne sider: Slik kan skrivingen gjøres enklere

(Og alt dette i påvente av robot-skriveren som lager salgsoppgaver automatisk basert på faktisk informasjon innhentet av eiendomsmegleren og databaser robotene har tilgang til. Det kommer, det også!)

3. Bedre sending av bud

I dag brukes stort sett SMS til å sende bud frem og tilbake mellom eiendomsmegler, selger og budgivere.

SMS er bra av to årsaker: Det er enkelt, og alle har det.

Men det er mange haker med SMS også: Man vet ikke om beskjedene har kommet frem, man vet ikke om mottageren har sett dem. I tillegg er ikke avsenderen egentlig legitimert eller verifisert.

Ved å bruke chatløsninger med legitimasjon, vil man kunne ha mye bedre sikkerhet for at

  1. man er i kontakt med den man sier man er i kontakt med (med innlogging via for eksempel Bankid vil man jo ha sørget for legitimasjon med en gang)
  2. man vi se når mottageren har fått informasjonen
  3. man kan se når mottageren har lest informasjonen (i alle fall sett den)

Dermed er sikkerheten i budrunden mye bedre ivaretatt, til glede for selger, kjøper og eiendomsmegler. I tillegg innbyr chatløsninger til dialog mellom budgiver og eiendomsmegler, samtidig som de ivaretar kravene til dokumentasjon. Dermed kan eiendomsmeglerjobben gjøres mye bedre – og sikrere.

Les også styreleder Kurt Bucks gode kommentar om digitalisering: -Jeg elsker innovasjon

 

NB: Finner du mangler eller feil i kartet over det norske realestate-tech-markedet? Send en epost til Carsten Pihl

 

Forbrukerrådgiver Carsten Henrik Pihl
Om forfatteren: Carsten Pihl er forbrukerrådgiver for bolighandelen hos Norges Eiendomsmeglerforbund. Han er levende opptatt av ny teknologi, og holder fingeren på utviklingspulsen, trendene og de nye tjenestene som vil påvirke eiendomsmegling og boligsalg. (Foto: NEF/Svein Strømnes)

 

Del artikkel