Forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth

Forbrukerombudet stiller krav til selge-selv-løsninger

Forbrukerombudet varsler nå at de vil stille krav til hvordan selge-selvløsninger skal markedsføre seg. Ombudet peker på at forbrukerne skal få klar og tydelig informasjon om forskjellen på salg gjennom eiendomsmegler og det å selge selv.

Selge-selv-løsninger har blitt lansert på rekke å rad det siste året. Ulike tjenester som i større eller mindre grad lar boligselgere stå for boligsalget selv.

Forbrukerombudet varsler i en artikkel på Forbrukerombudet.no i dag at de vil stille klare krav til de som driver slike tjenester:

– Vi ønsker løsninger som kan gjøre bolighandelen enklere og rimeligere velkommen, men forbrukerne skal få klar og tydelig informasjon om hva det innebærer, sier forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth, (bildet) i en ny artikkel på Forbrukerombudet.no

Forbrukerombudet vil at forbrukerne som vurdrerer å bruke slike løsninger skal få ta velinformerte valg.

«Vi undersøker derfor fortløpende markedsføringen, vilkårene og konseptene for nye selge selv-tjenester som kommer på markedet.», skriver de i sin artikkel.

Ulovlig markedsføring fra Propr

Den tjenesten som har fått mest oppmerksomhet det siste året er Propr. Forbrukerombudet har sett nærmere på selskapet som blant annet i markedsføringen har hevdet at det kostet fra 4900 kroner å selge bolig med deres løsning. Ettersom det ikke var mulig å få solgt en bolig for den summen ba Forbrukerombudet Propr om å endre påstanden.

I artikkelen på sine nettsider skriver Forbrukerombudet at det ble brukt «villedende påstander» som: «Nå kan alle bli eiendomsmegler» i markedsføringen, og at selskapet ga uttrykk for at flere hadde benyttet tjenesten enn det som var tilfelle.

Les også: Selvsalgtjenesten møter graverende kritikk fra Forbrukerombudet

Forbrukerombudet ba selskapet om å endre markedsføringen, og Propr har gitt tilbakemelding om at de vil etterkomme kravene.

Også tjeneser som I-BO og MegleSelv har blitt gransket av Forbrukerombudet. Disse tjenestene har fått innspill til hvordan tjenestene kan gjøres mest mulig forbrukervennlig. En enkel og tydelig prismodell er en løsning.

Tydelig klargjøring av forskjellen på å bruke eiendomsmegler og selge-selv-løsning er en annen.

Vil følge nøye med

Forbrukerombudet varsler at de kommer til å nøye med på tjenestene og markedsføringen i tiden fremover.

De er særlig opptatt av at forbrukerne skal skjønne forskjellen mellom bruk av eiendomsmegler og det å selge selv:

«Når forbrukerne selger boligen selv, må de blant annet sørge for å hente inn og forstå offentlige dokumenter, holde visninger, gjennomføre budrunde og utforme og signere kjøpsavtale. Vurdering av boligens tilstand bør også hentes inn. Budgivere må dessuten være klar over at budrunden ikke er underlagt regulering ved privatsalg, noe den er om man bruker eiendomsmegler», skriver de på sidene sine.

– For mange kan det være et godt alternativ å kutte kostnader med bolighandelen ved å ta i bruk nye løsninger og gjøre jobben selv. Men da skal ikke markedsføringen gi uttrykk for at det er tryggere, enklere eller billigere å bruke tjenestene enn hva som er tilfelle, sier Elisabeth Lier Haugseth på Forbrukerombudet.no

Forbrukerombudet viser også til NEFs Forbrukerrådgivers artikkel om forskjellene mellom å selge gjennom eiendomsmegler og å selge selv. Du kan lese artikkelen her!

Les også NEFs styreleder Kurt Buck: Å selge selv er ikke eiendomsmegling

Del artikkel